Det er ikke et usædvanligt syn at se sin hund gnubbe rumpen mod gulvtæppet. Når den gør det, kan der være tale om flere forskellige problemer i enderegionen, men oftest er det spændte analkirtler, som generer hunden. Det er ikke ligefrem et middagsemne, men hvis du lærer at spotte et begyndende problem i anlkirtlerne, vil du spare din hund for mange pinsler!

Hvad er analkirtler?
Hunde og katte har 2 analkirtler (også kaldet analsække) under huden på begge sider af anus (endetarmsåbningen). Kirtlerne er placeret, svarende til kl.4 og kl. 8, og udmunder, via en smal udførselsgang, lige på kanten af slimhinden i anus.
Analkirtlerne producerer et ildelugtende, grynet sekret. Det udtømmes, hos det raske dyr, når afføringen passerer forbi. Sekretet lægger sig på afføringen og er et led i dyrets territoriale afmærkning.
Den stærke fiskeagtige lugt er designet til at holde længe i omgivelserne og er en del af den måde, dyrene kommunikerer med hinanden på.
Hunde, som er meget stressede eller bange, kan også spontant tømme deres analkirtler. Spontan tømning af analkirtlerne kan også være grunden til, at hunde og katte, der har været oppe at slås eller er blevet påkørt, ofte lugter meget markant.

Symptomer på fyldte analsække
Det sker at analsækkene ikke tømmer sig, som de burde. Årsagerne kan være flere, men en hyppig grund kan være, at hunden eller katten har fået tynd mave, hvorfor afføringen ikke presser på kirtlerne, så de tømmes. Sekretet kan også være for tykt eller udførselsgangene for snævre.
Et hyppigt symptom på fyldte eller irriterede kirtler er ”køren på numsen” Hunden gumper af sted henover underlaget, fordi det klør. Mange mistolker denne kløe, som kløe på grund af orm. Hunden begynder også ofte at slikke sig bagtil og andre sætter sig pludselig ned og slår med halen og kan være generelt irriterede og urolige.
Katte har relativt sjældent problemet set i forhold til hunden.

Hvor ofte skal analsækkene tømmes?
Det er ikke muligt at give en egentlig rettesnor for manuel tømning, da det varierer meget fra hund til hund. Nogle hunde skal aldrig have hjælp til at få kirtlerne tømt, det klarer de selv, andre skal have hjælp så hyppigt som hver 4.-8. uge.
Nogle ejere har lært, hvordan man tømmer kirtlerne – de fleste overlader dog jobbet til deres dyrlæge!

Analsæksbetændelse
Hvis sekretet ikke kan komme ud via udførselsgangene, sker der en ophobning af bakterier, der kan forårsage en infektion.
Der opstår en byld, som bryder op i huden ved siden af anus som et blodigt sår. Dette er meget smertefuldt for hunden og kræver behandling.
Nogle hunde har gentagne problemer med analkirtlerne. I sådanne situationer kan dyrlægen anbefale, at hunden får bortopereret kirtlerne og på denne måde blive sygdommen kvit!