problemer med poterne

Problemer med poterne er en ganske almindelig gene for mange hunde og katte . “Min hunds poter lugter af ostepops” lyder det ofte. En dårlig lugt indikerer typisk, at der er tale om en igangværende sygdom eller et problem. Hvad skal man gøre, når man bemærker, at hundens poter lugter af noget, der typisk beskrives som surt ligesom  gamle popcorn eller ostepops og er der grund til bekymring?

Bakterier og svampe lever i huden på sunde og raske dyr. Poterne befinder sig på jorden og træder  i alverdens ting. De bliver renset af hunden selv, som slikker sine poter rene. Desuden har vores dyr en øget mængde talgkirtler i poterne, som er med til at danne et beskyttende lag.

Er poterne tørre, rene og uden misfarvninger i pelsen, er denne let sure lugt normal og sædvanligvis ikke et problem for dyret.
Hvis lugten derimod er kraftig og du får associationer til smørsyre  eller en gammel ost, er der oftest noget galt.

Er der problemer med poterne når de lugter?

Problemer med poterne vil vise sig ved røde, hævede og irriterede poter. Irriterede poter producerer en øget mængde talg fra kirtlerne i poten. Dette talg er et godt voksemedie for bakterier og svampe, som i stigende mængde vil resultere i en øget irritation.
Hunden eller katten vil begynde at interessere sig mere end normalt for de kløende poter og  slikke og bide i poterne.

Vi har mange bakterier i vores mundhule og vores dyr har, om muligt, endnu flere!
Så det er en gammel skrøne, at dyr selv kan rense deres betændte sår ved at slikke området rent. Tværtimod tilfører de endnu flere bakterier og den ru tunge øger irritationen og skaber sprækker i huden.  Så dyr, der hele tiden slikker poter, har et underliggende problem.

Hvad kan jeg selv gøre, hvis min hund slikker sine poter ?

•    Tjek for knækkede/flækkede negle
•    Tjek trædepuder for små fremmedlegemer som glas og torne
•    Tjek trædepuder for sår og rifter
•    Hold poterne rene og tørre efter våde/mudrede gåture
•    Klip pelsen kort mellem trædepuderne
•    Hvis huden mellem trædepuderne er rød og irriteret, kan du rense med en mild klorhexidin-opløsning eller specielle vådservietter, som kan købes hos dyrlægen.

En knækket negl er smertefuld, men kan desværre også give nogle svære infektioner i tåen.
Et fremmedlegeme er ikke altid til at se og kan resultere i en byld.
Så hvis din hund bliver halt eller fortsætter med at slikke poter, må du en tur omkring dyrlægen.