Hvad er diabetes (Sukkersyge)?
Diabetes er en sygdom der skyldes nedsat eller manglende dannelse af insulin i bugspytkirtlen. Insulin er det hormon der sørger for transport af sukker fra blodet ind i cellerne, hvor det bliver omdannet til energi. Mangel på insulin vil betyde en ophobning af sukker i blodet, udskillelse af sukker i urinen og en nedsat tilførsel af energi til cellerne.

Hvorfor får katte diabetes?
Alle katte kan rammes af diabetes, men der ses en øget tilbøjelighed til udvikling af sygdommen hos midaldrende og overvægtige katte af begge køn.

Hvad er symptomerne på diabetes?
De første symptomer på diabetes vil oftest være øget drikkelyst samt hyppigere urinering. Ofte vil sygdommen ligeledes være forbundet med vægttab trods god ædelyst.
Opdages og behandles sygdommen ikke i det tidlige stadig kan der opstå komplikationer som urinvejsinfektioner, nyre- og øjenlidelser samt svaghed i bagparten, opkastninger og nedstemthed. I svære ubehandlede tilfælde kan diabetes føre til koma og død.

Hvordan behandles diabetes?
Diabetes er en kronisk sygdom, der kræver daglig behandling resten af kattens liv. Behandlingen består typisk i to daglige indsprøjtninger med Insulin samt en ændring af din kats foder til en type med et lavere indhold af sukkerstoffer og et højere indhold af protein (f.eks Hills m/d).
Skal behandlingen lykkedes er regelmæssighed nøgleordet og det er nødvendigt, at der er tid og overskud i hjemmet til at give katten et liv med faste fodringstider, motion og indsprøjtninger for at holde sukkerniveauet rimelig konstant.

Typisk vil insulin skulle gives som to daglige injektioner lige efter foderindtagelse i stedet for før foderindtag. Dette gøres for at forebygge ”insulin shock”, der kan opstå hvis katten får insulin og derefter vælger ikke at spise. Denne tilstand er potentielt livstruende, da sukkerniveauet i blodet vil falde drastisk og i værste tilfælde kan medføre rastløshed, rysten, kvalme, opkastninger, sløvhed, kramper, koma og død. Skulle katten dog ved en fejl have fået insulin uden et tilhørende måltid kan en sådan tilstand forebygges ved at give katten sukkervand eller sirup i munden. Ved tegn på insulin shock gives katten fx sirup eller honning. Der gives ikke mere insulin den dag. Hvis katten herefter opfører sig normalt fortsættes insulinbehandlingen næste dag.
Hvordan kontrolleres og justeres behandlingen?

I den første tid efter opstart på behandling med insulin vil det være nødvendigt at få kontrolleret din kat hyppigt hos dyrlægen. Dette skyldes at behovet for insulin er individuelt fra kat til kat og derfor skal tilpasses specielt til din kat.
I starten vil besøgene være med få ugers mellemrum og senere kan der gå fra få måneder til et år mellem besøgene. Ved disse besøg skal der hvis muligt medbringes en urinprøve til kontrol for sukker i urinen og en blodprøve vil udtages til måling af insulinens kort- og langsigtede effekt på blodsukkeret. Det er mest optimalt at udtage blodprøve 4-6 timer efter behandling med insulin.

Hvad gør jeg hvis min kat bliver syg under behandlingen?
Hvis din kat ikke spiser en dag gives ikke insulin. Såfremt katten ikke spiser over 1 dag kontaktes dyrlæge med henblik på udredning. Hvis katten kaster sin mad op efter den har fået insulin observeres den udelukkende i første omgang. Skulle opkastninger fortsætte eller virker den sløv og nedstemt kontaktes dyrlæge. Skulle der opstå episoder med feber af anden årsag fortsættes behandling med insulin som vanligt.
HUSK! at fortælle dyrlægen at din kat har diabetes, hvis den skal opereres.