Taks og hunde er ikke en god kombination. Desværre kan de røde bære godt være fristende. Mange haveplanter og planteløg er særdeles giftige. Derfor gælder det om at være ekstra opmærksomme på vores kæledyr, her primært hundene, hvis man har en eller flere af de giftige planter i haven.

Der er stor forskel på, hvor meget de skal indtage for at blive syge – for nogle planters vedkommende er der kun tale om få gram før dyret falder død om, andre gange skal betydelig større mængder fortæres. Eksempler på giftige planter er bl.a. tulipan-og påskeliljeløg, samt erantis og taks.

Taks og hunde

Hver efterår og vinter får vi hunde ind på klinikken, som har spist bær fra taks. Hundene fristes af de røde, modne bær og spiser gerne rigtig mange. Ejerne skal være hurtige og straks søge dyrlæge, da kernerne i bærrene med ganske kort varsel, kan koste hunden livet.

Taks er vildtvoksende og kan enten være et lille, regelmæssigt, stedsegrønt træ eller en bred, kroget busk med en tæt grenet vækstform. Nålene er mørkegrønne og frugterne er bæragtige og røde med slimet frugtkød og en grøn kerne. Det er især nålene og kernen, der er giftige. Almindelig taks tåler dyb skygge og hård klipning og er meget sej og holdbar. Dette har gjort træet til en værdsat plante på kirkegårde og i privathaver.

Symptomer på taksforgiftning

Desværre er taks yderst giftig, da planten indeholder giftstofferne ”taxine A og B”.
Mange forbinder kun taks med svære forgiftninger hos hest, men den er også giftig overfor andre kæledyr.
Hunde behøver således kun 2-3 gram/kg af plantens nåle for at ”falde døde om”. Hvis hunden leger med en gren fra taks, kan det således være nok til at give en alvorlig forgiftning.  Hos hest er en enkelt mundfuld tilstrækkeligt til, at den falder død om efter ca. 15 minutter.

Oftest er de første tegn på forgiftning desværre pludselig død. Den pludselige død eller symptomer på forgiftning kan optræde fra få minutter til flere dage efter indtagelse af den giftige plante.
Giftstofferne i taks optages meget hurtigt i mavesækken og påvirker hjertet. Symptomer kan være svimmelhed, tør mund og pupiludvidelse. Herefter følger stærke mavesmerter med opkast, diarré og savlen. Efterhånden kan der optræde vejrtrækningsproblemer, kramper og til sidst koma og død. Det er dog også vigtigt at påpege, at dødsfald faktisk kan optræde uden forudgående symptomer.

Taks og hunde Søg straks dyrlæge – ring 39620200

Hvis du har mistanke om, at dit dyr har været i forbindelse med taks, er det yderst vigtigt, at du kontakter dyrlægen hurtigst muligt. Dyrlægen vil tømme hundens mavesæk, forsøge at hæmme optagelsen af giftstofferne og behandle, afhængig af symptomerne. Der findes ingen modgift og ofte er der desværre intet at stille op, hvis giftstofferne først er blevet optaget i kroppen.

Uden for normal åbningstid ring 70221101

Andre relaterede artikler fra Gentofte Dyreklinik

Hestekastanjer – lad ikke hunden spise dem

Forgiftning med rottegift.

Pas på blågrønne alger!

Pas på din lækre jule chokolade!