Tandresorptioner (TR) (tidligere kaldet FORL) er en meget smertefuld lidelse i tænderne, og årsagen til denne er endnu ikke klarlagt.
Kroppens egne celler begynder at nedbryde kattens sunde tænder. Normalt har kroppen nogle ”opryddende celler” kaldet ”Odontoclaster”. Disse celler er med til at rydde op omkring tandrødderne ved at spise døde celler fra tandrøddernes overflade. Når katten lider af TR, nøjes disse celler ikke med at spise døde celler, men angriber også den raske tandrod.
Derfor kan man ikke altid se lidelsen med det blotte øje. Hvis man får mistanke om TR, bør katten få taget røntgenbilleder af sine tænder. Hvis der er tale om TR, vil en eller flere af kattens rødder være beskadiget eller helt væk.

Behandling
Den eneste behandling af TR er desværre at fjerne de tænder, der er angrebet. Man har igennem tiderne forsøgt sig med at udbore og plombere tænderne uden effekt. Der findes ikke en forebyggende behandling. Tænderne skal dog tjekkes hyppigt, da sygdommen ikke viser sig i alle tænder på en gang. Har katten først haft en tand med TR, er der god grund til at være ekstra opmærksom fremover.

Hvem får TR?
TR er en meget almindelig – men ofte overset lidelse hos katte. Internationale undersøgelser har vist, at ca. 50 % af alle katte over 6 år har en eller flere tænder angrebet af TR. Racekatte, særlig Siamesere og Persere er dog mere disponerede end huskatte.

Symptomer – eller mangel derpå!
Langt de fleste katte viser ikke symptomer på TR – de lider i stilhed! Hvorfor gør de nu det? Katte, der i naturen viser tegn på svaghed, har ikke en chance!
Man mener, det er en af årsagerne til, at især katte kan gå rundt med smerter uden at vise tegn derpå – og det gælder generelt, ved alle lidelser. Det er dog bemærkelsesværdigt, at ejere ofte vender tilbage efter en TR behandling og fortæller, at deres kat er blevet 5-6 år yngre. Katten har simpelthen stille og roligt ændret adfærd, noget vi mennesker så tolker som naturlig alderdom eller slet ikke bemærker.
Nogle katte er dog så venlige, at give os et praj; de holder simpelthen op med at spise og kan savle og ryste på hovedet.