Diarré er ikke i sig selv en diagnose men et symptom, og årsagerne til diarré kan være mangeartede. Nogle typer af diarré kan være smitsomme, hvorimod andre kan være fodringsbetingede eller skyldes anden generel organsygdom. Nogle af de mest almindelige årsager til diarré er infektion med virus, bakterier eller indtagelse af fordærvede foderemner. Årsagen kan dog også være parasitter, forgiftning, fodermiddelintolerance, fremmedlegemer, cancer, immunsystem-relateret sygdom samt sygdomme i andre indre organer.

Hvornår er dyrlægetilsyn påkrævet?
Hvis hunden har feber, er nedstemt, har blodig diarré eller hyppige opkastninger bør den tilses af dyrlæge samme dag. Ligeledes bør en hund med diarré, der fortsætter over flere dage trods behandling med skånekost, checkes hos dyrlægen, da det kan kræve yderligere behandling.
Opkastninger bør aldrig strække sig over mere end et døgn, med mindre der er tale om få daglige opkastninger (2-3). Er opkastningerne hyppige eller vedvarende skal hunden tilses hos dyrlægen. Hvalpe eller ældre dyr bør som regel tilses af dyrlæge samme dag.

Hvad kan jeg selv gøre?
Ved mild akut opstået diarré opstartes hunden på skånekost. Skånekost kan enten købes hos dyrlægen eller selv tilberedes i hjemmet. Ønsker man at tilberede foderet i hjemmet er huskereglen: lyst, let og i små portioner. Det kan generelt anbefales at koge ris til hunden og blande dem med enten kogt kylling, kogt lys fisk eller hytteret. Skånekost gives i små portioner flere gange i døgnet.

Ved kraftig akut opstået diarre bør hunden fastes et døgn, for at få ro på mave og tarme, hvorefter den opstartes på skånekost som ovenfor beskrevet. Hvis der ligeledes er opkastninger forbundet med diarréen fastes hunden et døgn og skånekost opstartes. Skånekost skal altid gives indtil mindst to dage efter hunden igen har normal afføring.

Overgang til normal kost bør være gradvis og gøres bedst ved at blande skånekost og almindeligt foder et par dage. Skånekost kan kombineres med et diætetisk kosttilskud til at genoprette normal tarmfunktion (Ex. Canicur, pro-kolin Zoolac). Dette bevirker ofte en hurtigere bedring af diarréen og kan købes i håndkøb hos dyrlægen.