Giardia hos hund

Giardia hos hund. Du har fået en dejlig, lille hvalp. Alt er godt – bortset fra, at den konstant har diarré. Din lille hvalp virker umiddelbart ikke syg – men du er ved at køre sur, for lige meget hvad du gør, bliver det ved med at løbe ud af din lille hund.

Denne indledning passer på rigtig mange hvalpe med sygdommen ”Giardia” – nok en af de mest almindelige tarmparasitter hos både hunde og mennesker. Giardia er en lille, encellet parasit, eller protozo, som den også kaldes.

Giardia hos hund – en drilsk diarrésygdom

Når et dyrs (eller menneskes) tarm bliver inficeret med Giardia, spredes Giardia cyster til miljøet.  Denne cyste er meget hårdfør og kan overleve i flere måneder, især hvis det er koldt og fugtigt. Din hund bliver altså smittet fra miljøet – ofte ved at drikke vand, forurenet med afføring.
Det gør ikke problematikken nemmere, at en hund kan være ”bærer” af Giardia. Den har ikke selv symptomer på sygdommen, men spreder parasitten til omgivelserne og smitter dermed andre dyr.

Symptomer på Giardia hos hund

Alle hunde kan få Giardia, men vi ser typisk sygdommen hos hvalpe eller dyr med nedsat immunforsvar.
Som nævnt indledningsvis, er der oftest tale om en mild (men til tider alvorlig), sejlivet diarré. Afføringen er lys, slimtilblandet og ganske ildelugtende. Af og til kan tarmen blive så irriteret, at der også ses blod i afføringen.

Hundene får typisk hverken feber eller opkast, men taber sig trods god ædelyst.
Fra hunden smittes, til den udviser symptomer, går der ca. 8 dage. Dyrlægen har brug for en afføringsprøve for at stille diagnosen.

Behandling af Giardia hos hund

Dette kan til tider være en udfordring. Dels er der ikke noget medicin, der har vist sig at være 100% effektivt og derudover er det svært at behandle omgivelserne, så de bliver helt fri for Giardia cyster.
Din hund vil typisk blive sat i behandling med receptpligtig medicin og med besked om en kontrolundersøgelse af afføringen efter ca. 14 dage

Mange hunde bliver desværre ved med at reinficere sig selv, hvis man, som ejer, ikke får bugt med Giardia cysterne i omgivelserne.
Vi anbefaler, at du vasker din hund i en almindelig hundeshampoo på den sidste behandlingsdag, for at fjerne alle Giardia cyster fra hundens pels. Madskåle, legetøj mv. skal desinficeres i enten kogende vand eller ved en høj temperatur i opvaskemaskinen. Det kan være svært at desinficere sit hjem, men i kenneler er dette en særlig vigtig faktor i bekæmpelsen af problemet.

God hygiejne er vigtigt

Nogle Giardia typer smitter til mennesker, så hold en god håndhygiejne, hvis dit dyr har Giardia. Det er ikke muligt for dyrlægen at skelne mellem typerne, så får du, eller et familiemedlem, diarré, hjælper du lægen ved at oplyse, at dit dyr er smittet med Giardia.

Andre relaterede artikler fra Gentofte Dyreklinik

Gode råd til hvalpeejere