Bliv sommerklar og tag gerne din firbenede ven med på ferie sydpå!
Sommerferien er for de fleste allerede planlagt.
Måske er du en af dem, der i år søger sydpå mod sol, varme og mere eksotiske himmelstrøg og gerne vil have din hund med, så I sammen kan nyde alt det dejlige og spændende, der hører en ferie til.

Hvis du har besluttet at tage din firbenede ven med sydpå, er det vigtigt at have et kendskab til de mest almindelige sygdomme i området samt vide, hvordan din hund undgår at blive smittet.

Sydeuropa byder desværre på andre sygdomme, end vi normalt ser i Danmark.
Når vi i konsultationen støder på disse sygdomme, er det enten hos hunde, der har været sydpå eller er importeret fra Øst-og Sydeuropa.

”Spot-on” behandling mod flåter, sandfluer og myg
Det er med rette blevet populært, at behandle vores hunde mod flåter og lopper med tabletter der virker i op til 3 måneder. Skal du sydpå, bør du dog vælge et præparat som Bayvantic, der gives i nakken. Sydpå er sygdomme som f.eks. Babesia, Ehrlichiose og Leishmania almindelige. Det er alle sygdomme, som smitter enten via flåter eller sandfluer. Sygdommene kan derfor relativt nemt undgås, hvis din hund behandles med et præparat, der forhindrer flåter eller myg i at bide eller stikke.

Der findes mange midler på markedet, men vær opmærksom på, at nogle produkter først virker, når parasitten har stukket snablen i din hund. Brug derfor et ”spot-on”, der har en afvisende (anti-blodsugende), dræbende effekt på flåter, sandfluer, myg og stikfluer. Et eksempel på et produkt, som kan anbefales til rejsebrug, er Bayvantic. Produktet gives med en lille pipette på huden i nakken og virker inden for 24 timer.

Skal du på badeferie, kan din hund godt bade, selv om den har fået Bayvantic i nakken. Som hovedregel bør du dog vente 24 timer efter behandlingen, før du tillader din hund at bade.

Vaccinationer og pas
For rejse til lande i EU er eneste vaccinationskrav, at hunden er blevet rabiesvaccineret minimum 3 uger inden afrejse og at denne vaccination er indskrevet i det obligatoriske kæledyrspas. Det er dog anbefalelsesværdigt at lade din hund vaccinere mod hundesyge, parvovirus, leverbetændelse (holder alle i 3 år) og leptospirose (holder 1 år), da disse sygdomme er hyppigere forekommende i lande, hvor mange hunde ikke bliver rutinemæssigt vaccineret.

Rævens dværgbændelorm og tropisk hjerteorm

Skal du ned og bestige nogle alpetoppe sammen med din hund eller til Centraleuropa i øvrigt, vil vi anbefale, at din hund bliver behandlet forebyggende mod rævens dværgbændelorm.
Det er den parasit, der fornylig var oppe at vende i de danske medier. Den er uhyre sjælden i Danmark, men smittepresset er desværre markant højere i Centraleuropa.

Rævens dværgbændelorm er ikke farlig for din hund, men er du selv uheldig at blive smittet via din hund, er det en alvorlig, oftest dødelig lidelse. Vores hunde bliver smittet, hvis de fanger/spiser mus.
En anden orm, som vi ikke støder på i Danmark, er tropisk hjerteorm. Denne parasit er vidt udbredt i Syd- og Centraleuropa. Sygdommen kan, ligesom rævens dværgbændelorm, forebygges med ormekure, som indeholder et aktivt stof overfor parasitten.

Det kan forekomme uoverskueligt og lidt skræmmende, når man forsøger at sætte sig ind i alt det, hunden kan risikere at pådrage sig under et udenlandsophold sydpå.

Nogen vil stille spørgsmålstegn ved, om hunden overhovedet skal med. Vores holdning er, at har du sat dig ind i forholdsreglerne, som kan variere afhængig af destinationen, så skal det ikke være ovenstående, der afholder dig fra at tage hunden med på ferie, men vær på forkant og forebyg begivenhedernes gang!
Skulle din hund blive syg efter et ophold i udlandet, så husk at oplyse din dyrlæge om, hvilke lande du har besøgt.

God ferie til alle 2 –som 4-benede, hvad enten ferien holdes i det danske land eller under fremmede himmelstrøg!