parvovirus hos hund

Når det værste sker! Parvovirus hos hund

Af og til skaber Parvovirus hos hund røre I vandene, men der er ingen grund til panik hvis din hund er vaccineret.
Parvovirus hos hund er dog med god grund en frygtet sygdom blandt hundeejere – især blandt hvalpe-ejerne. Parvo er en forholdsvis ”ung” virus-sygdom, der opstod i 1978. Man mener, at det oprindeligt var en virus infektion hos kat (kattesyge), der muterede sig til det nuværende parvovirus, der smitter hund.

Parvovirus hos hund – er din hund er i risikozonen?

I starten var det alle aldersgrupper der blev smittet, ældre som unge. I dag ser vi typisk infektionen hos de helt unge hunde, men alle hunde kan smittes. Dette skyldes, at de ældre hunde er blevet immune overfor smitten bl.a. på grund af vaccinationer eller smitte tidligere i livet.

De hunde der oftest angribes, er i alderen 6-20 uger. Er tæven regelmæssig vaccineret, vil hun overføre parvo-antistoffer til hvalpen. Disse antistoffer klinger af, når hvalpen er 2-3 måneder, alt afhængigt af, hvor mange antistoffer hvalpen har fået.
Herefter skal hvalpene selv til at danne deres eget immunforsvar og det er i denne periode at hvalpene er i størst risiko for at blive smittet.
Rottweiler og Doberman Pinscher har dog en øget risiko for at få parvovirus og for at udvikle svær sygdom.

Hvordan smitter parvovirus hos hund

Smitte til en anden hund sker ved, at en parvosyg hund udskiller virus via sin afføring. Raske hunde behøver ikke at spise denne afføring for at blive smittet. De smittes typisk af virus, som er blevet transporteret vidt omkring, via poter, pels og fodtøj etc. Virus er nemlig meget modstandsdygtig og kan overleve selv varme, udtørring, kulde og mange rengøringsmidler.
Derfor er det meget svært at undgå, at ens hund kommer i kontakt med parvovirus, også selvom man lufter sin hund, der hvor andre sjældent kommer.

Symptomer på parvovirus hos hund

Tegn på sygdom ses 5-6 dage efter smitte. De første dage ses nedstemthed, appetitløshed, feber og opkastninger. Herefter følger en blodig diarre der tager til i styrke.
Der opstår derfor hurtigt væskemangel som forværrer hundens tilstand. Virus beskadiger tarmvægen og herved får bakterierne frit spil og overføres til blodbanen, hvilket medfører at bakterierne spredes rundt i hele kroppen.

Behandling og diagnose af Parvovirus

Hunde med parvo er så dårlige, at en indlæggelse er nødvendig. Der findes ikke et produkt der kan dræbe virus hos den inficerede hund. Behandlingen består i at behandle symptomerne. Dvs. genoprette væskebalancen, forhindre kvalme, opkast, og diarre samt behandle sekundære infektioner med antibiotika. Hunden skal holdes varm og isoleres fra andre hunde.
Det er vigtigt at starte behandlingen så tidligt som muligt. Tilstanden er meget alvorlig og der er stor risiko for en dødelig udgang.
Diagnosen stilles via en god og hurtig laboratorietest hvortil der bruges afføring fra det syge dyr.

Forebyggelse af Parvovirus hos hund

Det bedste forsvar mod parvovirus er vaccination. Er du i tvivl om hvorvidt din hund er maximalt beskyttet mod parvovirus, så kontakt din dyrlæge. Ud fra din hunds vaccinationspapirer kan din dyrlæge hurtigt se, om det er tid til en vaccination. En vaccination mod parvovirus holder i 3 år, når hunden er vaccineret som 8, 12 uger samt året efter.
En god hygiejne er også vigtig. Forsøg at undgå, at din hund kommer i kontakt med afføring fra andre hunde. Og slutteligt; opsaml din egen hunds afføring – også i de såkaldte ”hundeparker”.