En undersøgelse fra Columbia University viser, at børn med kat i hjemmet har mindre risiko for at få astma end andre børn. De har nemlig en større chance for at udvikle allergi-relaterede antistoffer. Undersøgelsen tyder på, at det at have kat fra man er helt lille, kan have en beskyttende effekt mod astma. Det er en interessant undersøgelse, der dog også nævner, at børn der allerede har astma, stadig skal undgå kæledyrene.

Nu er det ikke kun mennesker, der ikke kan tåle katte – kattene kan også udvikle allergi overfor deres ejer! Dette er ikke engang kun sagt i sjov; den hyppigste årsag til hoste hos kat er astmatisk bronchitis eller felin astma, om man vil. Kattene kan være allergiske overfor menneskeskæl, cigaretrøg, støv, kattegrus, parfume etc.

Alle katte kan få astma, men der er en overvægt af astmapatienter hos racekatte som burmesere og siamesere.

Hvad er symptomerne, når katten har astma?

De fleste katte med astma hoster i mere eller mindre udstrakt grad. Afhængig af graden af astma, kan katten komme med alt fra nogle små host engang imellem til svære, lange hosteanfald, hvor tungen kan blive helt blå. I alle tilfældene er hosten som regel tør og rungende.
Hos nogle katte kan man se en besværet vejtrækning, hvor katten må bruge mavemusklerne til hjælp for at få luft nok ned i lungerne. Ofte kan man høre en hvæsende/pibende vejrtrækning, og nogle katte kan blive nødt til at trække vejret gennem munden.
Hos de fleste katte er symptomerne relativ milde, men sygdommen kan også forårsage livstruende vejrtrækningsproblemer.

Hvorfor hoster katten?

Når katten kommer i kontakt med det, den ikke kan tåle, begynder muskulaturen i luftvejene at krampe og snøre sig sammen. Samtidig vil slimhinden i luftvejene blive irriteret, hæve og producere mere slim. Alt dette resulterer i, at katten har formindsket ilttilførsel til lungerne.

Hvordan stilles diagnosen?

Astma mistænkes ofte på baggrund af det ejeren fortæller, sammenholdt med den kliniske undersøgelse, hvor dyrlægen lytter på kattens lunger. Røntgen af brystkassen er også meget brugbart, når diagnosen Felin astma skal stilles.
En kikkertundersøgelse, hvor man udtager prøver fra luftrøret og bronchierne, kan også spille en vigtig rolle ved diagnosticeringen af en kat der hoster.

På mennesker laver man en lungefunktionstest, hvor patienten skal puste i et rør mens man måler, hvor meget luft der passerer gennem luftvejene. Denne test er af gode grunde svær at bede en kat om!

Hvordan behandles astma?

Katte med milde symptomer behøver ofte ingen behandling. Til katte med moderate til svære symptomer iværksættes en behandling for at nedsætte frekvensen og sværhedsgraden af anfald. Målet er en hostefri kat uden bivirkninger af medicinen.
Behandlingen består af medicin, der nedsætter irritationen i luftvejene, ofte kombineret med midler, der udvider bronchierne. Den nyeste trend i behandlingen af astma hos katte er brug af en inhalationsmaske, svarende til den man bruger til børn med samme lidelse.

Hvad kan jeg selv gøre?

Hvis årsagen til astmaanfaldene kan findes, er det selvfølgelig at fortrække. Dette er dog ofte svært og ikke muligt. Derfor er det en rigtig god idé at skåne katten for kendte ”irritanter” så som cigaretrøg, parfume, støv etc. Desuden ved man, at fedme ofte er associeret med astma, så hvis katten har for meget på sidebenene, er vægttab en rigtig god idé.

Astma er en livslang sygdom, men med den rigtige behandling kan de fleste katte have et godt katteliv!