blæresten hos hund

Hvad er blæresten hos hund?

Blæresten hos hund er ansamlinger af mineralkrystaller, som bl.a. kan ses i hundens blære. Lignende sten kan dannes andre steder i urinvejene fx. i nyrerne (5 %), men hos hunde optræder de hyppigst i blæren.

Blæresten kan være sammensat af forskellige mineraler og behandlingen afhænger af stentypen. De mest almindelige sten er af typen ”struvit”, der består af ammonium, magnesium og fosfatkomponenter.

Årsager til blæresten hos hund

Der er nogle faktorer, som kan have indflydelse på, om din hund udvikler blæresten. Dannelse af blæresten skyldes bl. a. i ændringer i urinens surhedsgrad (pH-værdien). Den såkaldte meget almindelige “Struvitsten”, dannes når urinen bliver for basisk, andre sten dannes når urinen bliver for sur. Det er ikke nemt! Normal pH for urin hos hunde ligger omkring 6,5.

Urinvejsinfektion ses hyppigt samtidigt med krystaller. Bakterieinfektioner i blæren øger pH til et niveau, hvor fx. struvitkrystaller har en større tendens til at udfælde.

Hvis hunden drikker for lidt. Urinen bliver meget koncentreret.

Blæresten hos hund – nogle racer er mere udsatte

Nogle hunderacer har større tendens til at danne blæresten end andre. Fx Dalmatiner, Yorkshire Terrier og Bulldog.

I dag ved man også, at de er vigtigt, at give et foder, der holder urinens pH omkring 6,5. Hvis foderet indeholder store mængder af mineraler som fosfat, kalcium og magnesium kan det ligeledes føre til blæresten. Derudover er der forskel på hvilken type sten vores hunde danner set i forhold til deres køn. Omkring 90% af de sten vi ser hos vores tæver, er af typen “struvit”, mens hanhunde typisk har andre stentyper.

Hvordan stilles diagnosen blæresten hos hund

Urinundersøgelser kan afsløre om der er krystaller i urinen. Dette kan betyde, at der også er blæresten, men langtfra altid. Det er desværre heller ikke altid, at vi ser krystaller i urinen hos hunde med blæresten. Derfor tages oftest et røntgenbillede, eller der laves en ultralydsundersøgelse af blæren. Her vil man med sikkerhed kunne fastslå diagnosen. For at vide hvilken type sten der er tale om, sendes disse efter operationen til en stenanalyse, hvor den nøjagtige mineral-sammensætning fastslås.

Terapi når diagnosen blæresten hos hund er stillet

Små blæresten kan være farlige – de kan forlade blæren og sætte sig fast i urinlederen, så dyret pludselig ikke kan tisse. Større blæresten bliver hvor de er, men irriterer blærevæggen.

Derfor fjernes de fleste blæresten kirurgisk, men i nogen tilfælde kan der gøres et forsøg med at opløse stenene. Her er kendskab til sammensæ ved hjælp af tilskud og foder.Blæresten af en vis størrelse skal fjernes kirurgisk. Derudover skal hunden behandles mod infektion med antibiotika samt smertestillende midler.

En vigtig parameter ved urinvejssten er foderet. Der findes en række forskellige fodringstyper specielt sammensat til at forebygge/behandle krystaller eller urinvejssten. Har hunden en gang haft urinvejssten, er det vigtigt at holde hunden på en særlig diæt, da chancen for tilbagefald er stor.

Blæresten hos hund – Faktaboks

• Hyppig urinering.
  • Urinerer langsomt eller slet ikke.
  • Smerter ved urinering.
  • Blod i urinen.
  • Inkontinens.

Ved mistanke om blæresten hos hund, medbring en urinprøve til dyrlægen.

Spørg din dyrlæge til råds omkring fodring. Giv ikke dit dyr et ekstra vitamin/mineraltilskud uden anbefaling fra din dyrlæge. Giv hyppigt din hund frisk vand, især hvis stenene er under opløsning.

Alle rettigheder til denne artikel tilhører Gentofte Dyreklinik og må ikke gengives, helt eller delvist, uden tilladelse fra klinikken.