Det er ikke ualmindeligt, at vores hunde af og til får diarré og kaster op. De har næsen i mange ting og spiser af og til ting, der ikke er beregnet for deres maver.
Nogle hunde har en ganske irriterende vane med at kaste sig over alt mere eller mindre spiseligt, som de finder i diverse buske og åbne skraldespande i park og skov.
Nogle af de mest almindelige årsager til diarré er infektion med virus, eller indtagelse af fordærvede foderemner, eller for fed mad.
Det kan give hunden diarré, men også opkast. Er hunden stadig glad og upåvirket er det rart at kende nogle enkelte gode råd, så hunden hurtigt får orden på sin mave igen.

Faste
Ukomplicerede diarréer og opkastninger behandles bedst ved at lade dyret faste i et døgn. Det betyder altså, at den voksne hund ikke må få nogen som helst form for mad i 24 timer! Vandet skal ikke tages fra dem, men må evt. gerne koges. Giv vandet i små portioner, da nogle hunde med kvalme har for vane at tømme hele skålen, hvorefter alt kastes op igen.
Hvalpe fastes kun i 12 timer

Genopret tarmfloraen
En hund med diarré har en forskydning af den normale tarmflora. Det er derfor en god idé at give den fastende hund nogle af de færdiglavede produkter, som genopretter en normal tarmflora og som derudover giver hunden de salte og sukkerstoffer, som tarmen har behov for. Samtidig virker disse produkter også beskyttende på tarmslimhinden.
Eksempler på ovennævnte produkter er Diapro Plus og Enteromicro Paste samt og de kan købes hos de fleste dyrlæger og er gode at have liggende, hvis uheldet er ude.

Diæt
Har hunden ikke kastet op og er den tynde afføring aftagende efter det første døgns faste, skal hunden fodres med små hyppige portioner skånekost. Skånekost er et foder, der er let fordøjeligt og kan fremstilles hjemme eller købes færdiglavet hos dyrlægen. (F.eks Prescription diet i/d). En hjemmelavet diæt består af en del helt udkogte ris blandet med en del kogt kylling eller hvid fisk. Skånekost skal altid gives minimum to dage efter hunden igen har normal afføring.
Hvornår skal jeg gå til dyrlægen?
Dyrlægen bør konsulteres, hvis hunden ikke bedres på ovenstående i løbet af 1-2 dage. Hvis hunden -eller katten får en blodig diarré, eller er nedstemt og får feber (over 39 grader)bør dyrlægen kontaktes med det samme. Hvalpe eller ældre dyr bør som regel tilses af dyrlæge samme dag.
Der kan nemlig være mere alvorlige årsager til opkast og diarré. De yngre hunde spiser ofte fremmedlegemer, som kan sætte sig fast i tarmen og har også oftere mave-tarmparasitter end den voksne hund. Den voksne ældre hund kan derimod have diarré og opkast på grund af mere systemiske lidelser, så som problemer med nyrer og lever.