Hjerteorm

Hjerteorm hos hunde – en hyppig lidelse i København og Nordsjælland

Den opmærksomme læser vil have læst flere indlæg om hjerteorm. Dette, fordi det desværre er en uhyre hyppig og ikke mindst væmmelig ”gæst”, som optræder massivt i Gentofte og resten af Nordsjælland.

Jo mere vi ved om parasitten og jo mere fokus vi sætter på den, jo bedre vil vi blive til både at minimere smitten, men også fange sygdommen i tide. For hjerteorm kan hunden desværre dø af.

Hvad er “hjerte-lungeorm” for en ”snegl”?

Hjerte-lungeorm bliver i daglig tale ofte brugt om 2 forskellige orm. Rævens lungeorm (Crenosoma vulpis) og den langt mere alvorlige og livstruende Fransk hjerteorm (Angiostrongylus vasorum). Parasitten, som man ikke kan se med det blotte øje, kræver sneglen som mellemvært, før den kan smitte hunden.
Hunde kan derfor ikke smitte hinanden direkte, men skal spise en snegl for at blive smittet.

Mange ejere fortæller, at deres hund ikke spiser snegle og udelukker derfor sygdommen som en mulighed. Det er rigtigt, at de fleste hunde ikke går direkte efter sneglene, men snegle kan sidde på et gammelt æble, noget græs eller på en efterladt madpakke i busken.

Vores bedste råd er at lade din hund tjekke regelmæssigt – er din hund smittet, kan du med fordel få den behandlet, inden symptomerne bryder ud.
Når frosten sætter ind, forsvinder sneglene, så i vintermånederne nedsættes smittefaren betydeligt. Når vi ser mange symptomer hos hundene i det tidlige forår, har de gået med infektionen længe.

Symptomer

Disse kan være meget forskelligartede. De primære symptomer kommer oftest fra luftvejene og kan ligne en lungebetændelse, men desværre kan symptomerne også være mere uspecifikke, som det fremgår af nedenstående liste, så der er god grund til altid at have hjerteorm med i baghovedet, også selv om hunden ikke hoster. Hjerteorm er så drilsk og kan vise et så forskelligt symptombillede, at stort set alle sygdomme kan minde om hjerteorm.

• Hoste og træthed
  • Pusten
  • Nedsat præstationsevne
  • Nedsat ædelyst
  • Nysen
  • Blødninger i huden/slimhinden eller næseblod
  • Neurologiske forstyrrelser
  • Diarré

Blodprøve eller 3 afføringsprøver?

I dag findes der en hurtig og sikker test på markedet til at tjekke hunden for Fransk hjerteorm. Tidligere skulle vi bede hundeejeren om at samle afføring i 3 dage – tid, der kunne være kostbar, hvis hunden var alvorlig syg.
Nu kan dyrlæger, ved hjælp af en simpel blodprøve, stille diagnosen med det samme i klinikken.
Det skal dog understreges, at testen ikke giver svar på, om hunden er smittet med rævens lungeorm. Det er derfor stadig nødvendigt at indsamle tre afføringsprøver for at undersøge for denne parasit, men da den sjældent er årsag til dødsfald, er 3 dage fra eller til i de tilfælde ikke en væsentlig faktor.
Har din hund ikke symptomer, er det oftest stadig afføringsprøverne, vi vil anbefale dig at få undersøgt.

Forebyggelse af hjerteorm

• Det er vigtigt, at man altid samler afføring op efter sine hunde!
  • Få din hund undersøgt for hjerte-lungeorm mindst en gang om året.

Lige nu finder vi stadig mange positive tilfælde blandt endnu symptomfrie hunde, så afføringsprøverne er vigtige – også selvom din hund er frisk som en havørn! Jo hurtigere behandlingen iværksættes, jo mindre skade vil parasitten have påført din hund.

Andre relaterede artikler fra Gentofte Dyreklinik

En hyppig hjertelidelse hos små hunde