Katte er verdensmestre i at skjule tegn på sygdom! Derfor sker det desværre også flere gange om ugen, at katteejere bringer en kat til dyrlægen, som er alvorlig syg og som ejer er uvidende om har store problemer.

Enten kommer kattene i konsultationen som led i et rutinemæssigt sundhedstjek, eller også kommer de, fordi ejeren pludselig har opdaget, at noget er galt… og så er det oftest meget galt. Tit er katten bare blevet mere stille og har måske spist lidt mindre på det sidste.
Her  hentyder jeg ikke til hensynsløse og ligeglade ejere, tværtimod, jeg hentyder til gode, ansvarsfulde ejere, som bare ikke har opdaget små tidlige hints om, at noget var galt.

I den forgangne uge har vi, på Gentofte Dyreklinik, både set en kat med en svulst i maven så stor som en barneknytnæve og en kat med kraftig mundhulebetændelse og parodontose. I begge tilfælde kom det bag på ejer, at noget var galt.

Hvorfor skjuler katte at noget er galt?
Katte har en lang historie som vilde katte. Det instinkt, der holdt dem i live i naturen, bruger de stadig som domesticerede dyr. Katten er på samme tid både jæger og bytte.
Det nemmeste bytte for en jæger er at dræbe et sygt eller tilskadekommet bytte. Så når katte i naturen er syge, bliver de stille og gemmer sig –ellers vil de dø.

Katte lever alene i naturen, de har ikke et hold af katte, der vil komme dem til undsætning hvis noget er galt. Vokalisering vil ikke bringe hjælp fra andre katte – det vil sandsynligvis bringe en jæger, som vil æde den syge kat.
Så katte udtrykker altså ikke smerte ved at klage eller miawe, med mindre de befinder sig i en meget alvorlig tilstand.

Hvordan opdager jeg, at min kat er syg?

• Ændring af appetit – der kan være sygdomme forbundet med både at spise mindre, men også mere end normalt.
  • Dårlig ånde –kan associeres til mundhulelidelser, men også mere systemiske sygdomme som f.eks. nyresygdomme og sukkersyge.
  • Urenlig –kan være tegn på et adfærdsproblem, men også være tegn på problemer fra urinvejene.
  • Vægtændring –Vægttab kan have mange årsager. Cancer og for højt stofskifte er hyppige årsager. Men også mindre ædelyst pga. tandproblemer kan ligge højt på listen over grunde til vægttab.
  • Adfærdsændring – en syg kat bliver stille og foretrækker stille steder. Den holder op med at færdes i husets ”aktive zone”
  • Pelspleje – eller mangel på samme. Pelsen bliver filtret og fedtet, hvilket kan indikere sygdom eller tegn på smerte. Eksempelvis har gigtkatte svært ved at soignere ryg og bagpart. Overdreven slikkeri kan indikere stress eller parasitære lidelser.
  • Aktivitetsændring – En øget aktivitet hos den ældre kat kan være tegn på et for højt stofskifte. Omvendt kan en ændring i modsat retning være tegn på generel sygdom eller gigt. Et ændret sovemønster, hvor katten sover hele dagen i stedet for at være aktiv, som den plejer, kan også være tegn på, at den ikke har det godt.
  • Vokalisering –Er katten normalt stille, men har en stigende vokalisering, eller er katten normalt meget snakkende og nu stille?  – begge adfærdsændringer kan indikere, at noget er galt.

Konklusionen på ovenstående må være, at den bedste måde du kan hjælpe din kat på, er at være opmærksom på selv meget små ændringer hos den. Kommer katten ikke længere ud og hilser, når du kommer hjem, plejer den ikke sin pels, vil den ikke længere hoppe op i vindueskarmen eller er den holdt op med at spise tørkost –så er det oftest, fordi den forsøger at fortælle dig noget.

Jo tidligere du opdager, at alt ikke er som det skal være, jo bedre er chancen for behandling og et godt langt liv for din kat.