Kattebyld

Kattebylder gør ondt og gør kattene sløje

En af de hyppigste diagnoser hos udekatte er en såkaldt kattebyld. Næsten dagligt får vi disse sløje katte ind til behandling – for de er virkelig sløje, når først infektionen raser i kroppen på dem.

Katte slås om territoriet. Kommer der en ny, ung hankat til området, skal der nok blive kamp til stregen. De sylespidse hjørnetænder bliver hygget dybt i modpartens væv og efter ganske få dage bryder infektionen ud i lys lue.

Da tænderne er lange og spidse, vil man, som katteejer, sjældent registrere, at katten er blevet bidt. Der sidder måske bare to små 2 mm. store huller i huden. Disse kan være svære at finde under pelsen. Helt anderledes ser det ud, når hunde eller ræve bider hinanden –her er den synlige skade oftest meget større.

Kattens mundhuleflora er, ligesom vores, fyldt med bakterier, der trives i varme. De små bidsår vil hurtigt lukke sig og de deponerede bakterier under huden trives godt i kattens normaltemperatur, som ligger mellem 38 og 39 grader.

Symptomer på kattebid og kattebyld

Allerede efter 2-3 dage vil infektionen blusse op. Katten bliver sløj, trækker sig fra det sociale samvær med ejer, spiser mindre og sover mere. Mange katte vil hvæse eller brokke sig, hvis man berører det ømme sted. Katten vil få høj feber. Denne kan måles med et almindeligt termometer, men normalt vil man kunne mærke, at katten er blussende varm på ører og bug, hvor der ikke er så meget pels.

I løbet af 3-5 dage vil der, under huden, blive produceret en mængde indkapslet pus, som udgør en kattebyld. Der vil opstå en hævelse, som kan ses som en blød, øm bule.
Er bylden af ældre dato, vil der oftest gå hul på huden, så pusset kan få frit løb.

De fleste bylder sider på hovedet, halsen eller lige over halen. Det er de steder, der er mest udsatte når kattene slås, men bidsår og bylder kan komme alle steder på kroppen.

Det kan være svært at se, om katten lige er blevet bidt. Et tegn kan være lidt sammenklistret pels, som stammer fra modpartens spyt.

Behandling af bylder

Opdager man, at katten er blevet bidt, er hurtig behandling vigtig. Vælger man ikke at tage katten til dyrlæge, er det vigtigt dagligt at rense sårene i klorhexidin og holde øje med en evt. tiltagende infektion.

Det er en skrøne, at kattene selv holder såret eller bylden ren ved at slikke området. Slikkeri gør kun tilstanden værre, idet katten selv tilfører samme uønskede flora til såret. Desuden vil den ru tunge irritere huden.

Er bylderne store, kan en operation, hvor dyrlægen lægger et dræn gennem bylden, blive nødvendig.
Det hænder, at vi får katte ind, der har så stor en byld, at store områder af huden er død. Her skal der enten en hudtransplantation til, alternativt skal det store sår hele fra bunden, en proces, der tager meget lang tid.

Husk! Bliver du selv bidt af en kat, kan du også risikere en grim infektion. Igen skal sårene renses og ved mindste tegn på infektion, bør du søge læge.