Det er ikke ualmindeligt, at vores hunde knækker en negl. De kan sidde fast i en rist eller bare være uheldige på en tur i skoven. Selv stærke, sunde og raske negle kan knække eller flække.  Det gør ondt –vi ved det fra os selv! Det kan ofte være svært for en ejer at undersøge, hvor slemt det står til – hunde med flækkede negle tillader sjældent den store undersøgelse.

Hvorfor bør jeg gå til dyrlægen, når min hund knækker en negl?
Negle, der er knækket, skal man være varsomme med. Neglen sidder fast på klobenet og snavs og bakterier kan trænge ind under neglen til knoglen og forårsage infektion i knoglen eller i hele tåen.
Negle, der er knækket højt oppe, skal som regel fjernes helt, er neglen knækket mere yderligt, kan man ofte nøjes med at trimme den knækkede del væk.

Hvis neglen skal af?
Det er smertefuldt at få en negl eller rester af denne fjernet. Det kræver oftest, at hunden får en beroligelse og at tåen lokalbedøves.
Tåen klippes fri for pels og renses, hvorefter neglen fjernes. Knoglen er blottet og  poten skal forbindes. Forbindingen mindsker ubehaget, men hindrer også at patienten slikker på tåen. Det er en gammel skrøne, at det gavner sårhelingen at hunde slikker i deres sår – tværtimod !
Smertebehandling er altid påkrævet, men om hunden skal have antibiotika kan variere. På Gentofte Dyreklinik får alle hunde terapeutisk laser på det blottede kloben –dette resulterer i en hurtigere heling og lindring. Så snart klobenet er tørt og hunden ikke længere er interesseret i området, kan forbindingen eller potesokken tages af.
En ny og sund negl vil først vokse ud i løbet af 1-2 måneder.

Hvorfor knækker neglene og hvordan kan jeg styrke dem?
Neglene knækker eller flækker, når neglen har hængt fast eller været klemt. Riste er ofte årsagen, så pas på dem! Årsagen kan også, i sjældne tilfælde, være sygdomsbetinget.
Hvis neglene er blevet for lange, har de lettere ved at knække. Nogle hunde slider dem ikke tilstrækkeligt, hvorfor det er nødvendigt at klippe dem.
Hvis din hund har skøre negle, der flosser eller knækker let, kan du styrke neglekvaliteten ved at give et kosttilskud med biotin, som er et B-vitamin. Biotin fremmer og styrker væksten i tørre flossede negle. Et eksempel kunne være Aptus Biorion.
Fiskeolie har også en god effekt på negle, hud og hår. Der findes et væld på markedet, men eksempler på fiskeolie til hund er Viacutan og Grizzli oil.
Der findes også hundefoder (f.eks Hills j/d eller skin care fra Royal Canin), som er lavet til hunde, hvis pels, hud og negle har brug for et øget indhold af fiskeolie

Hvornår og hvordan klipper jeg negle på min hund
De fleste hunde bryder sig meget lidt om at få klippet negle. Har man fået hvalp, er det derfor vigtigt at træne netop den øvelse.
Der er ikke nogen regel for, hvor ofte negle skal klippes. Nogle hunde slider neglene mere end andre.  En hovedregel er, at når hunden står på et hårdt underlag i hvile, må den ikke have nogle af neglene i underlaget.
Vær ekstra opmærksom på vildt- og ulvekløer, de slides ikke mod underlaget og skal på de fleste hunde klippes hyppigere.  Disse negle kan vokse i ring og bore sig ind i benet.

På lyse negle kan man relativt let vurdere, hvor langt neglen skal klippes ned. Her kan man erkende et lyserødt kloben. Der klippes ca. 2-3 mm fra dette.
Denne grænse er sværere at erkende på de mørke negle. Her kommer man lettere til at klippe for langt; dyret piber og så bløder det. Hvis uheldet er ude, holdes et stykke vat presset mod neglen i et par minutter og blødningen vil stoppe.  Er det en kamp eller er du utryg ved at klippe din hunds negle, er der altid hjælp at hente hos dyrlægen.