Fedmeepidemien har spredt sig til vores firbenede venner

Overvægt hos kæledyr er et stigende problem i vores del af verden. “Undersøgelser foretaget i USA, Australien og en række europæiske lande dokumenterer samstemmende, at det er et stort og voksende problem, at hunde og katte, der holdes som familiedyr, svulmer op”.

Sådan starter Peter Sandøe, professor ved Københavns Universitet og leder af center for bioetik og risikovurdering. Hans lidt provokerende overskrift hedder; ”Hvorfor er hunden så fed? Se på ejeren!”

Overvægt hos kæledyr et stigende problem. Trods det, at 76% af katte- og hundeejere mener, at deres hund eller kats vægt er ”lige som den skal være”, er op til 40% af alle hunde og katte faktisk overvægtige.

Hvorfor er overvægt hos kæledyr farligt?

Overvægt hos kæledyr medfører bl.a., at dyr lettere rammes af infektionssygdomme og har en kortere levetid end normalvægtige dyr. Dyrene lider af de samme ”livstils-sygdomme” som deres tobenede venner. Her kan nævnes hjerte-kar sygdomme, sukkersyge, leverproblemer, mave-tarmproblemer, problemer med leddene (gigt og korsbåndskader) og rygskader (diskos prolaps).

Desuden medfører fedme en øget risiko ved bedøvelse og kirurgiske
indgreb. Det er også værd at nævne, at mange overvægtige dyr mister deres aktivitetsniveau og kommer i dårlig form, hvilket medfører, at de bliver sløve og i dårligt humør. Overvægtige hos kæledyr har tillige problemer med at tolerere varme.

Årsager til overvægt hos kæledyr

For meget mad, for fed og forkert mad, samt for mange godbidder og for lidt motion! Overvægt kan dog også være arveligt, men med den rette type foder og mængde er der ingen grund til, at genetikken kommer til udtryk!

For lavt et stofskifte eller for stor produktion af binyrebark fra binyrerne kan også være årsag til overvægt. Ved disse lidelser er der dog som regel også tilknyttet andre symptomer. Begge sygdomme kan undersøges hos dyrlægen, bl.a. ved hjælp af en blodprøve. Ældre og neutraliserede hunde og katte har også tendens til overvægt. Her er det ligeledes vigtigt at give et foder, som passer til dyrets alder og aktivitetsniveau.

Er min hund eller kat for tyk?

Den nemmeste måde at undersøge sit dyr for overvægt på, er at lade hænderne glide over ribbenene. Disse skal kunne mærkes let. Ser man hunden ovenfra, skal den blive smal efter ribbenene og ikke have folder ved haleroden.