Tandresorptioner hos katte

Tandresorptioner hos katte – en smertelig og hyppig sygdom.

Katte er nogle dejlige, men seje nogen. De lader typisk som ingenting, selv når de er i store helbredsmæssige problemer. Viser de i naturen tegn på svaghed, går det oftest kun en vej, så derfor har de det med, at opretholde ”god mine til slet spil..”

Som dyreklinik med stor fokus på tænder, har vi selvfølgelig dagligt mange hunde og katte igennem vores tand-afdeling. Alle vores fire-benede tandpatienter får taget røntgen af deres tænder. Gør vi ikke dette, ser vi kun toppen af isbjerget. Langt de fleste problemer viser sig nemlig under tandkødet.

Tandresorptioner hos katte

Vi tjekker alle vores katte-tandpatienter for den meget almindelige lidelse ”Tandresorption” når de kommer til tandrens. Det har nemlig desværre vist sig, at ca 50% af den danske kattepopulation lider af sygdommen tandresorption.

Tandresorptioner er en smertefuld tandsygdom, hvor kroppen begynder at nedbryde og absorbere de strukturer, der danner tanden. Processen starter typisk i emaljen, langs tandkødet og fortsætter mod midten af tanden. Over tid kan alle områder af tanden, fra rod til krone, blive involveret. Tanden bliver uoprettelig ødelagt og vil til sidst forsvinde. Først når tilstanden er meget langt i processen, holder det op med at gøre ondt.
Det kan være svært at se alle tandresorptioner ved et kig i munden på katten, mens røntgenbillederne hurtigt vil afsløre forandringerne.

Hvad er årsagen til tandresorptioner hos katte?

Den underliggende årsag til tandresorption hos katte er endnu ikke fastlagt, men der er bred enighed om, at resorptionerne ikke er relateret til bakterier i mundhulen.
Forskere har også undersøgt diæter, D-vitaminstatus, mineral-ubalancer, sygdomme i tandkødet, og andre årsager, i et forsøg på at finde en direkte årsag, men den har vi desværre endnu til gode.

Hvordan behandles tandresorptioner

Der findes desværre ikke en behandling for tandresorptioner, ud over at operere de tænder, der volder smerte, ud. Har du først en kat, der har været ramt af tandresorptioner, er det vigtigt at gå til jævnlige kontroller hos dyrlægen, da mange katte desværre ikke nøjes med at få sygdommen i en enkelt tand, en enkelt gang.

Symptomer

Det er vigtigt for os igen at pointere, at rigtig mange katte ikke vil vise dig at den har ondt i tænderne. Den mest almindelige besked vi får fra ejere med en kat med resorptioner er, ”ok, men den spiser jo!” Ja, langt de fleste katte vil ikke sulte sig selv og spiser derfor fortsat. Dog spiser de måske på en anden måde. Måske tygger de kun i en side, eller måske sluger de maden eller måske spiser de helt normalt.

Dyrlægen vil kigge på tænderne og tandkødet. Rødme omkring en tand, kan være en indikation på sygdommen, ligesom manglende tænder kan være det. Skal vi være sikre på diagnosen, er et røntgenbillede fortsat vejen frem.

Det er ikke atypisk, at vi efter en tandoperation får følgende besked fra en glad ejer: ”jeg troede ikke på, at min kat havde ondt i tænderne, men nu oplever jeg at katten igen vil lege. Jeg troede bare den var blevet doven/gammel”. Så er lykken jo gjort!