Der er forår i luften! På denne tid af året, begynder vores intakte hunkatte at gå i løbetid.
Halen går til tops, katten smyger sig op ad alt, kan urinmarkere og vil forsøge at komme ud. Den mjaver højlydt – nogen vil mene det lyder mere som kattejammerrock. Det kan få selv den største katteelsker, og ikke mindst naboerne, til at få pip.

Er det godt for katten at blive steriliseret?

Mange får af ovenstående årsag steriliseret deres kat. De ønsker ikke den hyppige løbetids-adfærd gennem hele foråret og sommeren, men selvfølgelig vælger de også at få katten steriliseret, for at undgå uønskede killinger, som kan være svære at komme af med. Men, er det godt for katten at blive steriliseret? Sådan spørger mange ejere os. Vi mener der er mange flere fordele end ulemper ved at lade sin kat sterilisere.

Fordele

Når du lader din kat sterilisere, opnår du selvfølgelig, at katten undgår at få killinger, men du undgår også en utilpasset hormonpåvirket kat, der ikke kan følge sine drifter og naturens krav om parring. Katte begynder at gå i løbetid når dagene bliver længere. De har ikke blot løbetid to gange om året, ligesom de fleste hunde. Katte kommer nemlig i løbetid ca. hver 2. til 3. uge forår sommer og efterår og hver løbetid varer 3 til 4 dage. Der er kun ro på løbetiderne når vi har korte mørke dage i Danmark

Kastration og sterilisering

Katte der er neutraliseret, har mindre behov for kontakt til andre dyr og derfor vil du opleve færre slåskampe og derved også færre bidsår og bylder. Ikke være sagt, at du helt kan udelukke kattebylder efter bid, fordi du har en steriliseret kat – men chancen for slåskampe er lidt mindre. Derfor nedsætter du også risikoen for sygdomme som katteaids og leukæmi, der overføres ved bid eller sexuel aktivitet

Når katten er steriliseret, skal du heller ikke længere bekymre dig om sygdomme som kræft i æggestokke, livmoder og mælkekirtler samt infektion i livmoderen. Det er en saga blot.

At give sin kat P-piller var førhen ganske normalt. Løbertiderne kunne afbrydes eller holdes for døren. Desværre har studier vist, at der en markant stigning af cancer i mælkekirtlerne og betændelse i livmoderen ved brug af P-piller til kat. Derfor er dette i dag en meget dårlig løsning og de fleste dyrlæger vil slet ikke skrive det ud længere.

På Gentofte Dyreklinik har vi gennem de sidste to år kørt en kampagne med oplysning om sterilisation og kastration af katte og vi har et meget fordelagtigt tilbud til en rimelig pris. Det gør vi, fordi vi mener det er det bedste for katten og ikke mindste alle de killinger der slipper for at komme ud i en verden der ikke kan rumme dem.

Hvad er så bagdelen ved at lade sin kat sterilisere?

Der er ingen fortrydelsesret -gjort er gjort og katten kan ikke længere få killinger. Nogle katte kan få lidt for meget på sidebenene efter en sterilisation. Dette er der heldigvis råd for. Foderproducenterne kappes om salget af foder til den neutraliserede kat.

Én kat kan blive til 4802 på fire år

En hunkat er drægtig i ca. to måneder og kan få op til fire kuld om året. I hvert kuld føder katten typisk 3-5 killinger. Killingerne vil allerede være kønsmodne, når de er 6-10 måneder gamle, og de efterfølgende år vil den samme kattebestand derfor have formeret sig til 98 katte. Det tredje år er tallet på 686, og på bare fire år svarer det til 4.802 katte. Dette lille regnestykke har Dyrenes Beskyttelse lavet og vi synes tallene taler for sig selv. Nyd foråret!