Vintervejr og hunde

Hvad er en diskusprolaps?

Diskusprolaps hos hund er ligeså smertefuldt som hos mennesker. Men hvad er en diskusprolaps egentlig?

Mellem ryghvirvlerne findes nogle bruskplader, som fungerer som ryggens støddæmpere og ledforbindelser hvirvlerne imellem. I midten af sådan en bruskplade ligger en geleagtig bruskkerne. Ved en diskusprolaps trænger dette bruskagtige materiale ud og giver et tryk på rygmarven.

Hvad er symptomerne på en diskusprolaps hos hund?

De fleste tilfælde af diskusprolaps hos hund er lokaliseret til lænden. Her vil hunden få mere eller mindre udtalt gangbesvær på bagparten. Det kan variere til en lettere halten/trækken på det ene ben til total lammelse. Blære og tarm kan også være påvirket, således at hunden ikke kan komme af med hverken urin og afføring.

Nogle racer er mere disponeret for diskusprolapser i halsen. Her er symptomerne ofte lokaliseret til forparten, men kan i alvorlige tilfælde også have indvirkning på bagparten.

Hundene viser oftest tegn på smerte og kan skrige højt ved bare den mindste bevægelse. I milde tilfælde bemærker ejeren ofte, at hunden ikke længere vil hoppe op i kurven eller sofa.

Behandling og prognose

I mildere tilfælde gives hunden absolut ro og medicinsk terapi. Hundene bliver i de fleste tilfælde raske igen, men kan få tilbagefald.

I alvorligere tilfælde er operation nødvendig. Her er tiden en vigtig faktor for en god prognose. Hunde der bliver opereret indenfor 24 timer har en markant bedre prognose.

Selve operationen går ud på at lette trykket på rygmarven, dvs. fjerne det materiale der er årsagen til smerterne og symptomerne. For at lokalisere præcis hvor i ryggen diskusprolapsen sidder, laver man inden operationen en CT eller endnu bedre, en MR scanning af hundens rygsøjle.

Racedisponering

Alle racer kan få en diskusprolaps, men nogle er mere disponeret end andre.

Gravhunde er desværre stadig overrepræsenteret, da der ses ca. 10 gange så mange tilfælde hos denne race i forhold til andre racer. Det har vist sig, at arveligheden har en stor indflydelse og derfor anbefaler gravhundeklubben at alle gravhunde der skal bruges til avl får røntgenfotograferet og dermed vurderet deres ryg.

Racer som beagle, shih tzu, pekingeser, Lhasa apso, miniature puddel samt welsh gorgi er ligeledes racer, som har 2-3 gange større risiko for at få problemer med ryggen.

Gentofte Dyreklinik er blandt de 9 klinikker i landet, der er certificeret i at tage rygbilleder til Dansk Gravhundeklub.