Flåter hos hunde

Hunden, flåten og borreliavaccination

Flåter hos hunde. Hunde og katte, der ofte færdes i naturen, vil støde på flåter og blive bidt. Ligesom mennesker, kan især vores hunde blive smittet med flåtoverførte sygdomme som Borrelia. Man kan nu få sin hund vaccineret mod Borrelia – men man må stadig ikke glemme at bruge midler til beskyttelse mod flåtangreb. Flåter kan nemlig også være bærere af andre sygdomme og vaccinen beskytter kun mod Borrelia. Engflåten har været oppe og vende i medierne. Den er heldigvis stadig sjælden under vores himmelstrøg – men endnu en grund til at huske at forbygge flåter hos vores hunde.

Akutte/kroniske symptomer

Symptomer på Borreliose viser sig først længe efter, at flåten har suget blod – der går mindst 4-6 uger og nogle gange endnu længere.

I den akutte fase ses ofte symptomer som træthed, tab af appetit og feber. Ofte vil hunden også være halt på et eller flere ben. Nogle hunde kommer let igennem denne infektion –ejeren opdager det til tider slet ikke- mens andre kan blive alvorligt syge og kræve behandling.

I den kroniske fase kan andre organer angribes, bl.a. lever, nyrer, led og nervesystemet.

Behandling er mulig med en langvarig antibiotikakur, men hunden kan alligevel være bærer af Borrelia i årevis.

Flåter hos hunde og katte bør fjernes inden 24 timer

Hvis hunden eller katten er blevet bidt af en flåt, gælder de samme spilleregler, som når vi selv bliver bidt; hvis flåten fjernes indenfor 24 timer, er smitterisici for især Borrelia minimal.

Når flåten har siddet og spist sig stor og tyk, vil den ”kaste op” (regurgitere) og derved kommer den uønskede bakterie ind i offerets blodbane.

Flåter hos hunde og katte – hvordan fjerner dem?

Måden, hvorpå man fjerner flåter, spiller en stor rolle. Det er vigtigt ikke at gøre flåten rundtosset ved at nulre den rundt og rundt. Et gammelt husråd har været at smøre flåten ind i et fedtstof, så den slap sit greb – dette har dog senere vist sig også at øge dens tendens til at levere sit maveindhold før tid.

Finder man flåter, fjernes de nemt med en ”flåttang”, som sættes ned over flåten og drejes forsigtigt, indtil flåten har sluppet sit tag. Hvis flåten har en vis størrelse, kan man også relativt nemt, med et fast tag, dreje den af med fingrene.

Når flåten er fjernet, vil man ofte se en lille reaktion i huden – den forsvinder som regel i løbet af nogle dage. Kun, hvis der er tale om en infektion, bruges cremer med antibiotika. Hvis flåtens munddele bliver siddende tilbage i hunden eller katten, kan man risikere, at der kommer en lille byld. I langt de fleste tilfælde afstødes munddelene dog med tiden uden gener for dyret.

Hvilke hunde bør vaccineres og hvornår?

Hunde, som er udsat for flåtbid, kan smittes med Borrelia. Både jagthunde og aktive brugshunde, som færdes meget i naturen men også familiehunde i flåtrige områder vil det være en god idé at vaccinere. Rådfør dig med din dyrlæge, der kender din hund.

Det bedste tidspunkt at vaccinere mod Borrelia, er  ud på vinteren eller først på foråret, da hunden så har dannet antistoffer, når flåtsæsonen topper.

Flåtsæsonen starter typisk, når frosten forsvinder.

Din hund skal vaccineres 2 gange med 3 ugers mellemrum. Derefter er en årlig revaccination dækkende.

En basis-vaccination (opstart med 2 vacciner med 3 ugers mellemrum) koster 911 kr.-

En årlig vaccination mod Borrelia koster 687,50 kr kr.- incl moms. Hvis denne Borrelia-vaccine gives samtidig med andre fx årlige vacciner, koster den 516 kr .- incl. moms

Forebyggelse af flåter hos hunde og katte

Det kan være meget svært at finde de små flåter på især langhårede hunde og katte. Først når de har vokset sig store, opdager vi dem og så kan de allerede have overført smitten. Derfor er det vigtigt at forebygge. Der findes de såkaldte ”spot-on” præparater, som man drypper i nakken på dyret, men, som noget relativt nyt, kan man nu give hunden en velsmagende tablet, der forebygger både flåter og lopper i op til 3 måneder. Og den gode nyhed er, at de fleste spiser pillerne som en godbid!

Katten vil desværre ikke spise pillen frivilligt, men heldigvis virker de nye midler mod flåter hos kat op til 3 måneder – også selvom de skral dryppes i nakken.

Engflåten – ny i Danmark