Hjerteorm hos hund

Er du hundeejer har du helt sikkert hørt om hjerteorm hos hund før.
Hjerteorm er nemlig en alvorlig parasitær sygdom, der er særligt udbredt i København og Nordsjælland (og Odsherred). Denne artikel vil guide dig gennem alt, du skal vide for at beskytte din hund mod den potentielt dødelige sygdom.

Risikofaktor og geografisk udbredelse

I København, Nordsjælland og Odsherred er risikoen for hjerteorm formentlig højere på grund en relativ stor hundepopulation på et mindre område, samt en stor forekomst af ræve og snegle.

Sæsonmæssige risici og forebyggelse

Risikoen for hjerteorm varierer med årstiderne. Om vinteren er risikoen lavere, mens den stiger i det tidlige forår og sommer, for at kulminere om efteråret.
Snegleaktiviteten er høj i sensommer og om efteråret, og måske tilbringer hundene mere tid udendørs. Det er derfor vigtigt at tage særlige forholdsregler i disse højrisikoperioder.

Hvad er hjerteorm?

Hjerteorm har ofte været benævnt ”hjertelungeorm”. Denne betegnelse er dog lidt misvisende, da der i betegnelsen ”hjertelungeorm” faktisk tales om 2 forskellige parasitter. Nemlig rævens lungeorm og den væsentlig farligere hjerteorm, som denne artikel handler om. Begge parasitter gennemgår deres udvikling i snegle, og de kan derfor inficere din hund, selv uden direkte kontakt med sneglen. Studier har vist, at hunden blot skal spise/slikke på noget hvorpå der har kravlet en snegl der er inficeret med parasitten. Der er altså tale om 2 forskellige sygdomme; lungeorm og den noget mere alvorlige hjerteorm.

Symptomer og tegn på hjerteorm

Symptomerne på hjerteorm kan variere meget og desværre kan symptomerne ligne rigtig mange andre sygdomme. Derfor vil din dyrlæge meget ofte inkludere en test for hjerteorm, når han eller hun skal finde ud af hvad din hund fejler. Det vigtigt at teste en syg hund, også selvom den ikke har symptomer fra hjertet og luftvejene, da ubehandlet hjerteorm kan ende med døden.

De mest almindelige symptomer er hoste og træthed. Derudover skal du være opmærksom på usædvanlig adfærd hos din hund, såsom nedsat præstationsevne, nysen og blødninger i f.eks. hud og øje. Yderligere kan der være neurologiske forstyrrelser samt noget så almindeligt som diarré og opkast. Vi plejer at sige, at stort set alle sygdomme kan ligne hjerteorm, så derfor er diagnosticeringen så vigtig.

Diagnostiske metoder

Der er to forskellige måder at diagnosticere hjerteorm på. Ved hjælp af 3 afføringsprøver (1 fra hver dag) kan vi diagnosticere både hjerteorm og lungeorm, men denne prøve tager tid. Tid, der kan være kostbar, set i forhold til dyrets ve og vel. Her kan en simpel blodprøve give et hurtigt og præcist svar, men det er vigtigt at bemærke, at blodprøven ikke finder rævens lungeorm. Har din hund ingen symptomer, så vil dyrlægen oftest anbefale en afføringsprøve så evt. lungeorm også fanges.

Forebyggelse og behandling

Forebyggelse er nøglen til at beskytte din hund mod hjerteorm. Saml altid afføring op efter din hund og få din hund tjekket minimum en gang om året. Vi finder til stadighed mange positive hunde med hjerteorm, som endnu ikke har udviklet symptomer. Disse hunde vil næsten altid blive 100% raske, for jo hurtigere behandlingen iværksættes, jo færre kroniske problemer, vil din hund heldigvis få.

Behandlingen mod hjerteorm er receptpligtig og kan variere afhængig af hvor inficeret og syg din hund er. Målet for alle behandlingsprotokollerne er selvfølgelig at dræbe parasitten og minimere skaderne, denne allerede har forvoldt.

Husk at få din hund testet.