Katte influenza

Når vores katte har katte influenza, har de det lige så skidt som os mennesker. Det er en meget almindelig sygdom blandt katte, men heldigvis kan vi ikke smitte hinanden på tværs – hverken den ene eller den anden vej.

Hvad skyldes katte influenza?

Katte influenza er et generelt navn, som bruges til at beskrive symptomer fra de øvre luftveje. Der er altså ikke tale om, at ét specifikt virus er synderen.  Ca. 80 % af katte med influenza er dog enten smittet med Herpesvirus eller Calicivirus.

Hvilke katte får katte influenza?

Vi ser typisk sygdommen blandt killinger og ældre dyr. Den rammer også oftere katte, som er stressede eller har et nedsat immunforsvar og de bliver typisk rigtig sløje, hvorimod sunde, voksne katte, med et godt immunforsvar, sjældent bliver rigtig syge og hvis de gør, er hurtig raske igen.

Symptomer på katte influenza

Katte, med en slem omgang influenza, har det rigtig skidt i 7-10 dage. Årsagerne til kattens influenza er som sagt flere, men der er mange overlappende symptomer:

• Feber
  • Nysen
  • Flåd fra næsen
  • Nedsat eller ingen ædelyst
  • Nedstemthed
  • Øjenbetændelse/sår på hornhinden (Typisk for herpesvirus)
  • Savlen og sår i munden (Typisk for calicivirus)

Næsten alle katte overlever katte influenza, men hos de mest udsatte kan sygdommen være livstruende, især hvis der, udover virus, også opstår en bakteriel infektion.

Nogle katte kan have virus gemt i kroppen hele livet og on/off få øjenproblemer eller flåd fra næsen. Dette gælder primært katte, smittet med Herpesvirus og selv når de ikke udviser synlige symptomer, er disse katte raske smittebærere og kan således smitte andre katte uden selv at være syg.
En kat, der har haft Calicivirus, kan smitte helt op til 18 måneder efter sin infektion.

Behandling af katte influenza

Der er ingen medicin, der kan dræbe virus, men antibiotika kan behandle evt. tilstødende bakterielle infektioner.
Det er vigtigt med en god pleje af kattene. De skal holdes rene omkring næse og øjne og hjælpes til at spise. Hvis de ikke spiser, skal de nødes med et foder, der har en kraftig smag. Når kattene er syge med tilstoppet næse, kan de ikke lugte maden og alene dette nedsætter appetitten gevaldigt. Har de sår i munden, vil blød, lun kost være at foretrække. Dyrlægen vil ofte udlevere kalorierig, blød mad og pasta til at holde energiniveauet oppe.
Har katten det særlig dårligt, bør den indlægges med væskedrop og ekstra ilt, samt støttende behandling.

Forebyggelse

Regelmæssig vaccination kan nedsætte smitterisikoen betydeligt. Desværre kan vaccination ikke forebygge sygdommen 100 %, men kan minimere risikoen og ikke mindst symptomerne, hvis katten uheldigvis bliver smittet.

Vaccination af hund og kat

Hornhindesår hos hunde og katte