Kradsen i og ved ørerne, skæv hovedholdning samt hovedrysten er de hyppigste symptomer på lidelser i ørerne. Årsagerne kan strække sig fra fremmelegemer i øret til betændelse, svamp eller mider.

Hvorfor får min hund øreproblemer?
Der er flere faktorer der spiller ind, når der tales om øreproblemer hos hunde. Hundens øregang har en helt anden udformning end menneskets. Hos mennesket går øregangen direkte fra siden af hovedet vandret ind til trommehinden og mellemøret.

Hos hunden derimod, er ørets ydre åbning placeret højt oppe på hovedet, hvorfra øregangen går lodret nedad, for derefter at dreje vinkelret ind i en vandret øregang på vej mod trommehinden og mellemøret. Dertil har mange hunderacer en øreflip, der helt eller delvist dækker øregangens ydre åbning.
Begge disse anatomiske forhold vanskeliggør udluftning i øregangen og giver dermed gode vækstbetingelser for både bakterier og svampe. Øregangen er i fostertilstanden dannet som en indkrængning af huden. Dette betyder, at hunde med hudproblemer ofte også har problemer med ørerne.
Hudproblemer er relativt hyppigt forekommende hos hunde, og visse racer er genetisk prædisponerede for udvikling af allergi, hvilket ofte kommer til udtryk ved kløe i ørerne og/eller i huden.

Hvordan stilles diagnosen?
Da årsagen til irritation i ørene kan være mange og behandlingen er forskellig afhængig af problemet, er det vigtigt at få hunden undersøgt hos dyrlægen. Den vil her blive kigget i ørerne med et ”otoskop” og få udtaget en svaberprøve fra øret vha. en vatpind. Denne prøve vil blive undersøgt under mikroskop for bakterier, svampe og øremider.

Behandlingen afhænger af, hvor voldsomt problemet er.
Konstaterer men ved mikroskopien, at der er tale om bakterier, udtages igen en prøve vha. en vatpind, til dyrkning og resistensbestemmelse af bakterierne. Ved en resistensbestemmelse konstaterer man hvilke antibiotika præparater, der har den optimale effekt på bakterierne.
I mange tilfælde kan det, for at få øregangen ordentlig oprenset, være nødvendigt at foretage en øreskylning på hunden. Dette foregår under fuld bedøvelse. Ved den behandling er det efterfølgende meget let at konstatere, om trommehinden er intakt.

Lokalbehandling i form af øredråber må nemlig ikke anvendes, hvis trommehinden er sprængt. I sådanne situationer må man i stedet give antibiotika som tabletter. Trommehinden heler som oftest meget hurtigt og ved den efterfølgende kontrol 6-8 dage senere, kan man som regel skifte til øredråber, der gives direkte ned i øregangen.
Har din hund gentagne gange haft øreproblemer anbefales det, at der iværksættes en udredning med henblik på eventuelle underliggende allergiske eller hormonelle problemer.