Hunde og blågrønne alger

Varme sommerdage med sol og stille vejr giver gode vækstbetingelser for de særdeles giftige, blågrønne alger. Tjek altid badevandet inden du eller hunden hopper i – det skifter fra dag til dag. Man skal tage algealarmerne meget alvorligt. Hunde og blågrønne alger er desværre en farlig kombination.

Når algevarslerne lyder, skal man holde hundene fra strande og søer. Når de svømmer, indtager de nemlig en del vand og de kan på denne måde optage store mængder giftstoffer (nodularin), som produceres af den blågrønne alge.

Alvorligheden afhænger af, hvor meget giftstof hunden har optaget, men en hund behøver desværre ikke at indtage en særlig stor mængde, før det bliver faretruende.

Der er set eksempler på at en hund, der har rullet sig i alger for derefter at slikke sig, er blevet syg.

Symptomer på blågrønne algeforgiftning hos hunde

Giftstofferne fra algerne går ind og ødelægger cellerne i leveren og dyrene kan således få indre blødninger.

De indledende symptomer er som regel opkast og diarre, men symptomerne kan i løbet af ganske kort tid udvikle sig til en choktilstand, hvor hundene begynder at bløde og få blodtryksfald.

Der er desværre ingen modgift mod giftstofferne. Man kan kun forsøge at afhjælpe symptomerne. Er hundene hårdt ramt, dør de oftest, på trods af behandling, i løbet af et døgns tid.

Udsigten til helbredelse er dog som nævnt afhængig af, hvor stor en koncentration af algegift, hunden har indtaget. Overlever hunden de første par døgn er prognosen som regel god.

Symptomerne hos os er mildere end når vores kæledyr bliver angrebet. Mennesker får typisk kløe, feber og influenzalignende symptomer. Børn er mere udsatte.

Giftige alger forekommer ikke kun i saltvand. Opblomstringen kan også ses i ferskvand, så der er i denne tid grund til at tjekke din lokale sø eller vandhul, før du lader din hund drikke eller svømme der. Algerne kan blive liggende længe, afhængig af vind og vejr.

Hvordan ved jeg om der er alger

Hold øje med skiltning ved strande og søer eller gå på kommunens hjemmeside. Gå evt ud i vandet til knæene og kik på dine fødder. Hvis du ikke kan se dem, kan vandet være så fyldt med alger, at du og din hund ikke bør bade.
Bad ikke ved kraftigt skum i vandet, det kan være algeopblomstringer.

Andre relaterede artikler

Link til Miljøstyrelsen: Badevand