Rosinforgiftning hos hunde og katte

Julen er fyldt med hygge og lækkerier, men det er vigtigt at huske, at ikke alle julesnacks er sikre for vores firbenede venner. To store syndere for hunde og katte i juletiden er chokolade og rosin-forgiftning. Læs mere om chokoladeforgiftning her

Hvordan sker rosinforgiftning hos hunde og katte?

Alle druer, rosiner, solbær og sultanaer er giftige for hunde og katte. Indtagelse kan i nogle tilfælde forårsage alvorlig skade på nyrerne. Dette inkluderer derfor også rosiner og sultana-rosiner, som ofte findes i julekager og frugtkager. Desværre er tørrede frugter som rosiner særligt giftige for hunde og katte, selv i små mængder.

Symptomer på rosin-forgiftning hos hunde og katte:

• Opkastning
• Diarré
• Mavesmerter
• Manglende appetit
• Træthed
• Nyresvigt i alvorlige tilfælde

Hvornår skal du være ekstra forsigtig?

Symptomer kan opstå inden for 6 timer efter indtagelse af rosinholdige produkter. Nyresvigt kan dog udvikle sig op til 72 timer efter indtagelsen.

Hvad kan du gøre?

• Hold alle julegodter uden for rækkevidde af din hund og kat.
• Informer dine gæster om at undlade at give din hund eller kat mad fra bordet.
• Hvis du mistænker, at din hund eller kat har spist rosinholdige produkter, kontakt straks din dyrlæge.
• Undgå at bruge rosinholdige ingredienser, når du laver hjemmelavede godter til din hund eller kat.

Behandling og forebyggelse:

Der er desværre ingen direkte modgift mod rosin-forgiftning. Tidlig opdagelse og behandling er afgørende. Dyrlægen vil oftest hurtigst muligt give din hund eller kat et middel, så den kaster de indtagede rosiner op igen og derudover give understøttende pleje, for at hjælpe patienten med at komme sig.

Giv din hund og kat en glad og sikker jul ved at holde rosinholdige lækkerier væk, og vær opmærksom på eventuelle symptomer. Forebyggelse er nøglen til en festlig og sorgløs jul for både dig og din pelsede ven.

Åbningstider Julen og nytåret 2023

Vi holder åbent alle hverdage som normalt

Vagtåbent på Gentofte Dyreklinik jul/nytår

30/12  08:00-22:00