Sådan rejser du med hund og kat

At rejse med vores firbenede venner kan være en fantastisk oplevelse og derfor har vi her lavet en lille artikel om sådan rejser du med hund og kat.

Især hunde har en fantastisk evne til at tiltrække menneskers opmærksomhed og skabe sociale interaktioner. Når du rejser med især din hund, er det almindeligt, at folk kommer hen og vil snakke. Dette kan give dig mulighed for at møde nye mennesker, få samtaler i gang og måske endda danne venskaber på tværs af kulturer.
Hånden på hjertet, så vil nogen kæledyr foretrække at blive hjemme i vante omgivelser, men rigtig mange vil elske at komme med.

Hvad skal der til for at rejse med kæledyr i Europa?

Når det kommer til at rejse med hund og kat inden for Europa, er der dog visse forholdsregler, man skal tage for at sikre deres sikkerhed og velvære. Denne artikel vil gennemgå de vigtigste ting, du skal have styr på, før du begiver dig ud på dit europæiske eventyr med din hund og kat.

Planlægning og forberedelse

Før du rejser, er det vigtigt at undersøge de specifikke krav og regler for indrejse i de lande, du har tænkt dig at besøge. Hvert land kan have forskellige krav til vaccinationer, sundhedsattester og mikrochip-identifikation. Start med at besøge Fødevarestyrelsens side ”Sådan rejser du med din hund/kat” og plot ind hvortil rejsen går. Tryk her for sådan rejser du med din hund og her for sådan rejser du med din kat

Sundhedstjek og vaccinationer og kæledyrspas

Book tid i god tid hos din dyrlæge, inden rejsen for at sikre, at din hund eller kat er i god sundhedstilstand og opdateret med alle nødvendige vaccinationer. At rejse ud af Danmark og ind igen, kræver at dit kæledyr er rabiesvaccineret og har et gyldigt kæledyrspas. Det er alt sammen noget din dyrlæge kan udstede. Har dit dyr aldrig været rabiesvaccineret eller er vaccinationen udløbet, så er rabiesvaccinen er først gyldig efter 3 uger, men så er den til gengæld gyldig i 3 år.

Mikrochip og identifikation

Alle hunde og katte bør være mikrochippet/tatoveret og hunde bør have et tydeligt skilt i halsbåndet, der som minimum viser telefonnummer. Sørg for, at oplysningerne er opdaterede og bed din dyrlæge om at aflæse mikrochippen. Så du er sikker på, at den er let aflæselig. Dette er afgørende, hvis din firbenede ven skulle blive væk under rejsen.

Forebyg mod flåter, lopper og sandfluer

Skal du syd på findes der sandfluer, der kan smitte dit dyr med sygdommen Leishmania. En sygdom som dit dyr heldigvis ikke kan få i Danmark, fordi vi ikke har sandfluer. Dit dyr bør derfor behandles med noget der forebygger stik fra Sandfluer hvis turen går syd på. (Bayvantic)

Ormekur

Enkelte lande som fx England og Norge, kræver, at dit dyr får en ormekur mod Rævens Dværgbændelorm. Der er helt specielle tidsintervaller for indgivelse af ormekur. Det er din dyrlæge, der skal indgive midlet og attestere det i kæledyrspasset.

Rejsetasker og udstyr

Sørg for en god rejsetaske eller -bur til din hund eller kat, der giver tilstrækkelig plads til bevægelse og komfort under transporten. Sørg for at have vand, madskåle, legetøj, tæpper og eventuelle andre nødvendige forsyninger ved hånden.

Rejsens varighed

Tag højde for, hvor lang tid rejsen vil vare, og sørg for at planlægge pauser undervejs, så dine kæledyr, lige som dig selv, kan strække benene og få en tissepause.

I håb om at alle får en rigtig dejlig sommer
Rigtig god ferie til alle – med eller uden vores firbenede venner!