Svømmehale hos hund

Svømmehale hos hund gør ubehageligt ondt

Svømmehale hos hund. Har du en rigtig vandhund, har du måske oplevet, at den pludselig har store smerter i haleregionen dagen efter en svømmetur?  Hele halen hænger enten slapt ned eller også holdes de første  10-15 cm vandret ud fra kroppen, så det kun er den sidste del af halen, der hænger slapt ned. Haleroden er hævet og ekstrem øm, faktisk så øm, at mange tror hunden har brækket halen

Hvordan opstår svømmehale hos hund?

Tilstanden betegnes ”vandhale” eller ”svømmehale”. Mange bruger også bare den engelske betegnelse ”watertail”.

Når hunden svømmer, bruger den halen som styrepind og er hunden ikke i svømme-træning eller svømmer den et sted, hvor der er strøm eller bølger, overanstrenger den sine muskler omkring haleroden.
De fleste hunde, som kommer på klinikken med denne smertefulde tilstand, har svømmet inden for de sidste 24 timer, men navnet ”Svømmehale hos hund” kan være misvisende. Tilstanden kan nemlig også opstå  efter aktiviteter, hvor hunden ikke har været ude at svømme.

Her er listet nogle aktiviteter, der kan føre til svømmehale hos hund

• Svømning
  • Eksponering til kulde
  • Eksponering til vådt vejr
  • Anstrengende aktiviteter (f.eks jagthunde eller andre brugshunde)
  • Lang transport i bur

Vi kan sammenligne hundens svømmehale hos hund med, at vi selv tager en lang løbetur uden at være i træning. En sådan tur vil vi også kunne mærke i lårmusklerne dagene derpå. Der opstår en steril betændelsestilstand i muskelfibrene i området. Det gør ondt – vi humper af sted og hundene vil, af gode grunde, ikke bruge deres hale.
Alle hunde kan få svømmehale, men vi ser det hyppigst hos den vandglade Labrador, Golden Retriever og Beagle

Diagnose og behandling af svømmehale

Diagnosen stilles ud fra symptomerne og undersøgelse af haleområdet. Tilstanden kan forveksles med f.eks. betændelse med bakterier, nerveskader eller brud, så for at udelukke dette, kan dyrlægen i nogle tilfælde ønske at tage en blodprøve og røntgenfotografere lænd og hale.
Når diagnosen er fastslået, er behandlingen ro og smertelindrende medicin, og terapeutisk laserbehandling, der samtidig også virker på hævelsen og irritationen i musklerne.

De fleste hunde vil være sig selv igen efter 24-48 timer – og klar til at hoppe i baljen igen!
Rigtig god og solrig sommer!

Laserterapi til hund og kat