Falsk drægtighed

Falsk drægtighed – er min hund syg eller driller hormonerne?

Falsk drægtighed eller pseudodrægtighed er en hyppig tilstand hos vores tæver. Udtrykket dækker over den ikke-drægtige hund, der udviser symptomer på drægtighed, har mælk i mælkekirtlerne og/eller bygger rede uden at producere hvalpe. Det er altså en tilstand, hvor hundens krop både fysisk og mentalt reagerer, som om den er drægtig.

Falsk drægtighed er hverken sygdom eller fejl i hormonbalancen

Der er ikke tale om en sygdom eller en fejl i hundens hormonbalance. Nogle hunde reagerer blot tydeligere end andre på den helt normale hormonbalance efter en løbetid. Hormonerne er nemlig de samme, om hunden er drægtig eller ej.

En interessant teori omkring årsagen til falsk drægtighed hos hund kommer fra naturen. Hos nogle ulveracer er det kun alfahunnen, der gennemfører en graviditet. De øvrige tæver føder ikke selv, men er pseudodrægtige og kan således hjælpe til med diegivning og ”nurse” de små nye ulve.

Symptomer på falsk drægtighed

Bliver din tæve pseudodrægtig, ser du de typiske symptomer ca. 4-8 uger efter endt løbetid.

• Adfærdsændring
  • Redebygning og omsorg for f.eks. tøjdyr, som om det er hendes hvalpe
  • Uro
  • Udvidelse af maven
  • Patterne tiltager i størrelse
  • Opkast
  • Nedstemthed/depression
  • Mindsket appetit
  • Mælk eller brunligt sekret fra patterne

Hvordan stilles diagnosen falsk drægtighed?

Falsk drægtighed stilles oftest på symptomerne, men af og til kan det være svært for både ejer og dyrlæge at skelne pseudodrægtighed fra sygdom. I sådanne tilfælde vil dyrlægen ofte tage nogle blodprøver og scanne hundens underliv, for ikke at mistolke tilstanden med f.eks. en livmoderinfektion.

Risikoen for at udvikle knuder i mælkekirtlerne er væsentlig højere hos hunde, der udviser symptomer på pseudodrægtighed set i forhold til hunde, der ikke gør. Derimod er der ikke, som mange hidtil har troet, en større risiko for at få en livmoderinfektion.

Behandling

Langt de fleste pseudodrægtigheder forsvinder af sig selv i løbet af 1-3 uger og behøver således ikke behandling. Vedvarer symptomerne, eller er tilstanden særlig slem, kan dyrlægen ordinere et receptpligtigt middel, der inden for 4-6 dage afhjælper symptomerne.

Slikker hunden sig selv meget på mælkekirtlerne, stimulerer den mælkeproduktionen og det kan derfor blive nødvendig med en krave for at hindre denne adfærd. Er der allerede meget mælk i patterne, kan produktionen nedsættes med varme eller kølige omslag.

Har du ikke planer om at bruge hunden i avl, vil en sterilisation afhjælpe tilstanden en gang for alle. Set i forhold til også at minimere risikoen for knuder i mælkekirtlerne, vil en sterilisation være at foretrække, hvis din hund igen og igen er plaget af sine hormoner efter en løbetid.

Skal min tæve steriliseres?

Sterilisation på Gentofte Dyreklinik