sterilisering af hund

Sterilisering af hund – for og imod

Bør jeg lade min hund sterilisere? Et spørgsmål, rigtig mange ejere stiller deres dyrlæge.
Der er for og imod, og med denne artikel vil vi prøve at ridse både fordele og ulemper op ved sterilisering af hund.

Hvad forstår man ved sterilisering af hund

Når tæven bliver steriliseret, fjerner man æggestokkene og derved hormonproduktionen og evnen til at blive drægtig.
De fleste dyrlæger fjerner i dag kun æggestokkene og ikke hele livmoderen, da undersøgelser har vist, at den uden problemer kan efterlades og ikke senere volder problemer. Operationssåret bliver derved mindre og operationstiden forkortet.

Fordele ved sterilisering af hund

Kræft i mælkekirtlerne.
En meget stor procentdel af vores tæver er i risiko for at udvikle mælkekirtelkræft. Nogle undersøgelser har vist, at helt op til 25% af vores tæver ender med knuder i mælkelisten.

Denne procentdel kan nedsættes betydeligt ved tidlig sterilisation. Bliver tæven steriliseret inden sin anden løbetid, falder risikoen for kræft i mælkekirtlerne til mindre end 8% og helt ned til under 1%, hvis tæven steriliseres før første løbetid. Det er tal, der taler for sig selv.

Livmoderbetændelse
Mange ældre tæver ender på operationsbordet, fordi de, primært pga. aldersrelaterede, hormonelle forandringer, udvikler en livmoderbetændelse.
Der er langt mindre risiko ved en operation, når tæven er ung og rask end når tæven er gammel og tilmed syg af sin infektion.
Det er muligt at behandle den akutte livmoderinfektion medicinsk, men tæven skal alligevel steriliseres inden næste løbetid, da infektionen ellers genopstår.

Pseudodrægtighed
Falsk drægtighed er ikke en sygdom, men en tilstand, som nogle tæver kan komme i efter en løbetid. Tilstanden er ufarlig, men kan hos nogle tæver vare længe.
Tæven kan blive psykisk ustabil og opføre sig, som om hun har hvalpe, dvs. bygge rede og passe på sine tøjdyr eller hvad hun nu finder, der passer ind i rollen.
Alle tæver undergår nemlig de samme hormonelle forandringer efter en løbetid – uanset de er drægtige eller ej. Det betyder, at der efter en løbetid gøres klar til graviditet, også selvom tæven ikke har været i nærheden af en hanhund.

Luftning
Hunde i løbetid bør holdes i snor og væk fra hundeparker. Det betyder en begrænsning af  tævens normale luftemuligheder 1-2 måneder om året.

Ulemper ved sterilisering af hund

Inkontinens og pelsproblemer.
Steriliserede tæver har en højere risiko for at blive inkontinente –dvs. at de kan dryppe med urin, mens de sover. Undersøgelser har vist, at risikoen er højest for de tæver, der steriliseres før deres første løbetid.
Langhårede hunde, som f.eks. en Cocker Spaniel eller Irsk Setter, kan få en ”engleagtig” blød og mat pels.
Det er dog muligt at behandle både inkontinens og pelsproblemer medicinsk med god effekt, men behandlingen er livslang.

Overvægt
En del tæver har tendens til at blive for runde i kanterne, når de er blevet steriliseret. Dette løses relativt nemt ved hjælp af en kostændring og øget motion.

Sterilisation af hund -selve operationen

Når tæven skal steriliseres, skal den under fuld narkose og dette medfører altid en risiko, som dog er væsentlig mindre hos en ung, rask hund. På moderne dyreklinikker bruges bedøvelsesmetoder, som på menneskehospitaler og dyrene bliver overvåget af uddannet personale. Hundene kan sendes hjem få timer efter operationen og behøver ikke at være indlagte. Efter 1-2 dage er de helt sig selv igen.

Vi er af den overbevisning, at fordelene ved en sterilisation er langt større end ulemperne.
Ønsker du ikke hvalpe, så få en snak med din dyrlæge, som vil kunne rådgive dig ud fra dine behov og ønsker samt hundens alder og race.

Andre relaterede links

Artikler fra Gentofte Dyreklinik