overvægt hos kæledyr

Overvægt og fedme hos kæledyr. Der er fokus på overvægt i Danmark – ikke blot vi mennesker, men også vores kæledyr bliver tungere og tungere .. Således er 20 pct. af danske hunde svært overvægtige, mens omkring 26 pct. er let overvægtige. Tallene er publiceret i et studie fra Københavns Universitet.

Er vores opfattelse af hvordan en normalvægtig hund ser ud, ved at rykke sig?

Vi oplever relativt ofte, at især hundeejere kommer til klinikken med en normalvægtig hund. De er fortvivlet, fordi de gentagne gange har fået at vide i parken, at deres dyr er for tynde. Det viser sig næsten altid, at hunden er som den skal være. Vi tolker det som, at folks opfattelse af hvordan en normalvægtig hund skal se ud, har rykket sig, set i forhold til tidligere.

Fakta er, at vi gør dem en bjørnetjeneste når vi overfodrer og stopper dem med godbidder.
Vi er ikke et sekund i tvivl om, at hundeejere vil deres dyr det allerbedste. Mindst af alt, at lade deres dyr sulte. Derfor kommer mange til at give alt for meget mad.

Overvægt hos kæledyr – livsstilssygdomme

Vores hunde og katte, får de samme livsstilssygdomme som vi selv gør. Vi ser mange dyr med sukkersyge, højt blodtryk eller dyr, som er rigtig dårlig gående, fordi de dårligt kan bære deres egen vægt. Dette kan medføre korsbåndsskader, diskusprolaps og slidgigt. Overvægt hos kæledyr medfører også, at vores dyr lettere rammes af infektionssygdomme og har en kortere levetid end normalvægtige dyr.

Regnestykket er simpelt

Der kommer flere kalorier ind, end dyret skal bruge. Overfodring eller for fed kost, ofte kombineret med for lidt motion er den selvsagte primære årsag til overvægt hos kæledyr.

Alderen spiller selvfølgelig også ind. En ældre hund er mindre aktiv, har mindre energi og har behov for færre kalorier. Derfor er det vigtigt for dyrets vægt og generelle sundhed, at vi giver dem et foder, der er tilpasset deres alder.

De fleste neutraliserede dyr har et nedsat basalstofskifte, og kan pludselig ikke fortære den samme mængde foder, som dengang de var intakte (og måske yngre). I dag findes der mange gode fodertilbud til hunde og katte som er blevet neutraliseret. Dette foder er bl.a. baseret på færre kalorier.

Overvægt hos kæledyr kan også være sygdomsrelateret. For eksempel kan ældre større hunde lide af et for lavt stofskifte. Disse ubehandlede patienter er typisk overvægtige og ugidelige.

Foderets kvalitet er vigtig

Der findes et kæmpe udvalg af godt kvalitetsfoder til vores kæledyr i dag, men også kommercielt fremstillet foder, der er fyldt med salt og fedt. Salt og fedt forbedrer smagen, men også giver dyret lyst til at spise mere end den ellers ville.

Skal der lovgivning til?

Vi går ikke ind for diktering og lovgivning på området, men i Sverige har de eksempelvis forsøgt sig med en lov om, at man skal gå tur med sin hund tre gange om dagen. Det er er lidt skræmmende, at vi bliver nød til at lave en lov, for at få os til at gå med vores hund. Vi ser 3 lufteture om dagen som et minimum.

Er min hund eller kat for tyk?

Din hund eller kat ser måske OK ud efter din mening, men idealvægt afhænger af størrelse og race. Din dyrlæge eller veterinærsygeplejerske kan fortælle dig, hvad din hund eller kats idealvægt er. Prøv at placere din hånd på dyrets side. Hvis du har svært ved at mærke dens ribben, eller det ligefrem er umuligt for dig, er den sandsynligvis overvægtig.

Her er nogle andre tegn på overvægt hos kæledyr

Mistet synlig talje
Halsbåndet skal løsnes
Besværet gang/har sværere ved at hoppe op.
Puster/stakåndet
Sover mere end normalt

Korrekt ernæring og motion spiller altså en vigtig rolle i behandlingen af den overvægtige hund eller kat. Tal med os om de forskellige slags slankefoder der findes.

Vi tilbyder altid gratis slanke-konsultationer hos vores dygtige veterinærsygeplejersker. De vil veje dit dyr og i samråd med dig, lave en plan for, hvordan vi kan hjælpe dit dyr med at tabe sig og bevare et sundt og aktivt liv!