Ældre hund eller kat

Pas på din gamle ven

Hvis du har en ældre hund eller kat, så kan denne artikel guide dig, så dit dyr får et godt otium.

Vores forhold til vores kæledyr er meget specielt – mange mennesker betragter deres dyr som en ven og som en del af familien. Efterhånden som dyret bliver ældre, vil det have mere og mere brug for os.
Du tænker måske ikke over det, men hunde og katte kategoriseres som ældre, allerede fra  de er 8 år. For vilde katte og ræve er dette en høj alder, hvor rigtig mange falder fra, primært fordi de ikke får den nødvendige pleje.

Du kender din ældre hund eller kat bedre end nogen anden og vil derfor bemærke de små ændringer, der kan være tegn på, at alt ikke står helt vel til. Det kan dog være svært at skelne, for hvad er blot  normal aldring og hvad er begyndende sygdom?

Her er et par tips til, hvordan du holder dit ældre dyr sund og rask, så den daglige glæde mellem dyr og ejer kan bevares mange år frem.

Hyppige sundhedstjek af den ældre hund eller kat

Et årligt sundhedstjek med en blodprøve er essentielt for vores ældre ven. Meget kan ændre sig over et år og vi må huske på, at ét år hos vores hund og kat svarer til ca. 6-8 menneske år.
Et sundhedstjek kan derfor være med til at opdage selv små forandringer og medføre, at vi kan iværksætte en plan, enten i form af en regulær terapi eller ved at forebygge yderligere forandringer, der måske er begyndt at komme snigende.

Hold et vågent øje
Små forandringer i vægt, appetit, drikkelyst, urinering og/eller defækering er vigtige at notere sig. Det kan også være hoste, et skifte i søvnmønsteret, stive led eller at hunden eller katten er begyndt at have uheld indendørs. Sådanne små forandringer kan være tegn på underliggende sygdom og er ofte ikke blot fordi ”den er ved at blive gammel”.

Fodring af den ældre hund eller kat

Vore seniordyr har ændrede næringsmæssige behov set i forhold til unge dyr. Det er derfor vigtigt at skifte til et foder, der tager højde for alderen. Når dyrene bliver ældre, behøver de ofte færre kalorier. De er mere tilbøjelige til at tage på i vægt på grund af mindre fysisk aktivitet..

Knuder og buler hos ældre dyr

Det er en god idé at lade dine hænder løbe over dit kæledyr ugentligt. Finder du en bule eller en regulær knude, så få den undersøgt så hurtigt som muligt.

Tandpleje af den ældre hund eller kat

En god tandhygiejne er livsnødvendig. Bakterier fra mundhulen kan sprede sig til bl.a. hjerte, lever og nyrer. Det sker ikke helt sjældent, at vi ser mundhuler, der er slemt tilredte med parodontose, tandsten og betændelse og hvor ejeren undskylder tilstanden med ”at den er for gammel til tandbehandling i narkose”.

Det er ikke rimeligt for dyret, at det skal gå rundt med så smertefuld en mund – blot fordi alderen trykker. Børst tænder fra en tidlig alder og optrap til daglige seancer, når din ven bliver gammel. Hvis det ikke er muligt, så lad din dyrlæge rense tænderne hyppigt.

Lad senioren hunden eller katten ligge blødt

Gamle dyr lider af mange af de samme sygdomme som os mennesker. Det vil sige, at mange ældre kæledyr også vil være tilbøjelige til at udvikle slidgigt eller generel muskelstivhed. Du kan hjælpe din hund ved at sørge for, at musklerne løsnes lidt op, før I tager jeres gåtur. Giver du dit dyr en dejlig blød seng, vil den have nemmere ved at rejse og lægge sig. Laserbehandling af det ældre dyrs stive lemmer kan anbefales. Du vil hurtigt kunne se en forskel.

En af de sørgelige realiteter ved at være dyreejer er, at dit dyr bliver gammelt og dør længe før dig. Aldrende dyr behøver således mere opmærksomhed, men kan stadig leve et sundt, lykkeligt og tilfredsstillende liv i deres sidste leveår.

Kærlighed og opmærksomhed er altså vejen til en sundere og gladere ældre hund eller kat – spørger du den, kan den aldrig få nok!