Tandproblemer hos hunde

Tandproblemer hos hunde er ikke et særsyn. Faktisk har 60% af  hunde på 3 år for meget tandsten. Ligesom mennesker, bør hunde og katte have en god mundhygiejne for at bevare et sundt tandsæt og sunde gummer livet igennem.

Mange hunde og katte begynder allerede ved 2-års alderen at danne plak på tænderne. Plak er en klæbrig film, der sætter sig på tænderne. Hvis denne film ikke holdes nede, dannes der efterhånden tandsten. Hos mennesker dannes tandsten mest på indersiden af tænderne. Hos vores husdyr ser vi tandsten på ydersiden.

Plak og tandsten irriterer tandkødet og der dannes tandkødsbetændelse, som med tiden kan udvikle sig til parodontose. Her bliver den struktur, der hæfter tænderne til knoglen, ødelagt. Når dette sker bliver tænderne løse og falder ud. Infektioner i forbindelse med tandsygdomme giver dårlig ånde, men hvad langt værre er, at bakterierne kan trænge ind i dyrets blod og sprede sig til organer som hjerte, nyre og lever.

Smerter i munden hos hunde

Tandproblemer hos hunde og tandkødsbetændelse er en smertefuld tilstand. Mange ejere tror fejlagtigt, at deres dyr ikke har ondt. ”Dyrene spiser jo og opfører sig, som de plejer”  hører vi ofte fra dyrenes ejere. Dyrene har ondt! Mange ejere kommer da også tilbage efter endt behandling og beretter, at de har fået ”en ny hund”.

Tandrens af  hundetænder

Hvis tænderne er belagt med tandsten bør hunden eller katten have en tandrensning for at forbygge eller stoppe yderligere skade. Dette gøres  under bedøvelse med ultralyd og efterfølgende polering. Altså på helt samme måde, som når vi får renset tænder. Det er ikke nok kun at fjerne den tandsten som er synlig på tænderne, da det er tandsten oppe under tandkødet, der er det primære problem. Denne kan kun fjernes med en ultralydsrenser.

Forebyggelse af tandproblemer hos hunde

Der er ingen tvivl om, at forebyggende behandling er bedst! Tandbørstning topper, men er også det mest krævende for ejer -og kæledyret.

Tandbørstning dagligt på ydersiden af tænderne er optimalt. Man skal dog helst vænne dyret til tandbørstning fra de er  hvalpe eller killinger. Har hunde eller katten allerede tandproblemer kan det være svært at begynde. Der findes specielle tandbørster, men en lille blød børne-tandbørste kan gøre det ud for det samme. Derimod synes vores dyr ikke specielt godt om stærk mint, så brug en tandpasta lavet til dyr med fx leversmag.

Der findes et specielt  tørfoder som adskiller sig ved at have en  foderpille, der er større end normalt tørfoder. Herved knækker foderpillen ikke ved den første bid, men først når tanden er trængt helt igennem. Dette bevirker at plak skrabes af tænderne. Herudover findes der også et væld af tyggeben, nogle bedre end andre.

Når hunden gnaver kødben har det også en effekt på tænderne, men pas på! En del hunde kan få en kraftig forstoppelse, da benstumperne kan danne en cement-lignende afføring. Nogle hunde får derimod diarré.

Herudover findes et væld af tyggeben, antiplak til drikke-vandet, pulver til foderet etc -alt sammen noget der hjælper, men langt fra er ligeså godt som daglig tandbørstning.

Kan du ikke børste tænder på dit dyr, bør de fleste få fortaget en tandrens en gang om året.

Vi vil gerne bidage til at vores kæledyr har en sund mund. Vi tilbyder derfor et gratis tandtjek hos vores uddannede Veterinærsygeplejersker. Ring blot og bestil tid på 39620200 eller send os en mail på info@dyrlaege.dk