Seniorkatten

Seniorkatten bliver heldigvis ældre og ældre. Vi er gode til at passe på dem og behandlingsmulighederne bliver hele tiden bedre.

Når en kat er 7-10 år, kommer den desværre allerede i senior-kategorien. De fleste katte ældes med ynde, og derfor lægger de fleste af os slet ikke mærke til, at katten bliver ældre. Der påhviler os derfor et større ansvar som ejer af en ældre kat. Det er ofte de små forandringer vi skal lægge mærke til.

Katte skjuler smerte

Katte er for eksempel lette og adrætte og derfor kan det være svært for os at erkende, at katte har gigt. Gigt er en af de mest oversete diagnoser hos katte set i forhold til hunden. Har hunden gigt, er vi som ejere som regel ikke i tvivl.

Katte er også rigtig gode til at skjule deres problemer og smerter. Som dyrlæger, ser vi ofte katte med smertefulde lidelser, som de skjuler godt og grundigt.
Ejeren af seniorkatten holder ofte øje med, om katten spiser og for rigtig mange er dette en indikator på, at alting er godt.
En kat vil dog gerne overleve og viser den i naturen svaghedstegn, er det ofte ude med den. Så selv en kat med smerte vil ofte lade som ingenting og spise. Så pas på med at drage konklusioner på trods af ædelyst.

Vi skal holde øje med de små forandringer hos seniorkatten.

• Hopper seniorkatten ikke længere op i møbler/vindueskarmen?
• Er pelsen ikke så fin og blank som tidligere?
• Spiser katten mindre eller mere og ændres vægten op eller ned?
• Drikker den mere end den plejer?
• Er temperamentet ændret – bliver den pludselig sur og arrig?
• Sover den hele dagen eller kan den ikke finde ro?

Som nævnt kan det være svært at sætte en finger på hvad der er galt, blot at noget er ændret.
4 meget almindelige sygdomme hos seniorkatten er problemer med nyrerne, for højt stofskifte og sukkersyge samt gigt.

Seniortjek hos dyrlægen.

Når dyrlægen laver et seniortjek af din kat, vil din kat ud over den kliniske undersøgelse også blive tilbudt en blodprøve, en urinundersøgelse samt måling af blodtrykket.

Jo tidligere vi fanger, at noget er galt, jo bedre behandlingsmuligheder, har vi. De fleste dyrlæger anbefaler et årligt tjek, så værdier og parametre kan følges år for år.

Hjælp til seniorkatten

• Elsker din kat at komme op i vinduet, men kniber det med at springe? Byg en trappe eller sæt en stol som mellemstation.
• Kan den ikke længere pleje sin pels pga. gigt? Hjælp den med pelspleje. Fjerne løse hår og filtrer med en børste
• Hvæser den ikke længere sine kløer, så er det frem med klipperen. Hold ekstra øje med indgroede negle.
• Ældre katte kan blive urenlige af mange grunde, men sørg altid for at kattebakken er ren og indbydende.
• Ældre katte sover ofte mere. Lad den ligge blødt og godt, evt. flere steder i huset.
• Giv din kat et godt foder, der tager højde for den høje alder.